- Citroën C-Zero
- IONIQ Electric
- New Kona Electric
- TUCSON 1.6 T-GDi HEV
- Mercedes-Benz C 350 e
- Mercedes-Benz S-500 Plug-In Hybrid
- OPEL Ampera
- Tesla Model S
- Tesla Model X
- Volkswagen e-Crafter
- Volkswagen e-up!
- Volkswagen e-Golf
- Volkswagen Passat GTE
- Volkswagen Golf GTE
Lehet, hogy egy napon még hálásak leszünk a Coca-Cola-nak a műanyag-szemétért?
A Nanyang Technological University kutatói energiahatékony módszert találtak a műanyag-hulladékok lebontására. A Nap sugarainak hála, a jövő üzemanyagának tartott hidrogénhez jutottak.
Plastic Waste separation
Csak Amerika évente több, mint 30 millió tonna műanyaghulladékot "termel" és ennek csupán 8%-át dolgozzák fel újrahasznosításra. A legnagyobb műanyaghulladék termelő immár második éve a Coca-Cola, a második a sorban a Nestle, a harmadik a Pepsi.Original Taste - Coca-Cola
A szingapuri egyetem kutatói főként az acél- és a króm ötvözőjeként ismert vanádium (V) felhasználásával készítettek fotokatalitikus (a fény hatására a kémiai reakciókat elősegítő) anyagot. Ezt az anyagot műanyaghulladékot tartalmazó oldathoz adagolták, majd mesterséges napfénnyel megvilágították. Az így beinduló kémiai folyamat hat nap alatt lebontotta a műanyagon belül a szénatomok közötti kötéseket. Ehhez alapesetben igen magas hőmérsékletre lenne szükség, az új katalizátor és a mesterséges napfény azonban töredékére csökkenti a folyamat energiaigényét. A kutatóknak most először sikerült nehézfém-katalizátor nélkül, látható hullámhosszú fény segítségével teljes mértékben lebontaniuk a biológiailag egyébként nem lebomló polietilén-tereftalátot (PET, C10H8O4).A forradalmi eljárás segíthet megszabadítani a Földet a műanyag hulladéktól, ám ezzel még nincs vége az előnyöknek. A plasztik massza ugyanis a folyamat során hangyasavvá (Acidum formicicum, Formic acid) alakul át. Ez az anyag a hidrogén és a széndioxid legegyszerűbb ismert vegyülete (CH2O2 vagy HCOOH), egyben az üzemanyagcella működtetéséhez szükséges hidrogén praktikus és biztonságos hordozója!
Az üzemanyagcellák elterjedésének egyik fő akadálya, hogy a hidrogén nem kompatibilis a jelenleg rendelkezésre álló üzemanyag-ellátó infrastruktúrával. A hangyasav ezzel szemben jelentős nehézségek nélkül tárolható a meglévő tartályokban, illetve szállítható a csővezetékeken. Az első generációs Toyota Mirai egy kilogramm hidrogénnel mintegy 100 kilométert képes megtenni, egy fejlettebb üzemanyagcellás autó 100 kilométerenként nem egészen 21 liter hangyasavat "fogyasztana".
2019 Toyota Mirai: Power | Toyota
Ez nem csak elmélet, svájci kutatók már 2018-ban bemutatták azt a ruténium alapú katalizátorral felszerelt hidrogén-reformáló berendezést, amely a hangyasavat visszabontja alkotóelemeire, CO2-re és H2-re. Az utóbbiból az üzemanyagcellában elektromos áram állítható elő (a folyamat mellékterméke a víz), míg a szén-dioxid felfogható és a rendszerbe visszavezethető, ahol részt vehet a további hangyasav-előállításban. A berendezés ugyan csak prototípus, de évente 7 000 kWh áramot képes termelni. Amennyiben a hangyasav fenntartható forrásból származik, a folyamat szénsemlegessé tehető.Egyelőre persze mindkét eljárás kutatási fázisban van, ám ha a hatásfokokat sikerül érdemben javítani, hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a hidrogén, mint tiszta energiahordozó, akár már középtávon fontos szerepet játszhasson a zéró károsanyag-kibocsátású, hidrogén-alapú társadalom megteremtésében.
Az üzemanyagcellás járművek fejlesztésében élenjáró Toyota üzemanyagcellás SORA városi buszai Tokióban már menetrend szerinti járatként közlekednek. A vészhelyzetben hatalmas, mozgó áramfejlesztőként is hasznosítható buszok a nyári olimpiai játékokon is főszerephez jutnak majd.
FC bus "SORA"