CITROEN
  • Citroën C-Zero
MERCEDES
  • Mercedes-Benz C 350 e
  • Mercedes-Benz S-500 Plug-In Hybrid
NISSAN
  • Nissan Leaf
  • Nissan e-NV200 Evalia
OPEL/VAUXHALL
  • OPEL Ampera
PORSCHE
  • Porsche Cayenne S E-Hybrid
  • Porsche Panamera Diesel Plug-In
TESLA
VOLVO
  • Volvo V60 Plug-In
  • Volvo XC90 T8 PHEV
VOLKSWAGEN

A Nissan új életet ad az elektromos járművek öreg akkumulátorainak

A Nissan a Sumitomo Corp.-al közösen már néhány hónappal az első LEAF 2010 decemberi piacra dobása előtt létrehozta a 4R Energy Corp.-ot a cég "4R" filozófiájának támogatásához.
Élettartamuk során az elektromos járművek szén-dioxid-kibocsátása lényegesen kisebb, mint a hagyományos autóké, viszont a valódi fenntarthatóság érdekében meg kell duplázni az akkumulátorok élettartamát. Amikor a Nissan mérnökei elkészítették az első generációs teljesen elektromos LEAF terveit, kulcsfontosságú tényként állapítottak meg, hogy az elektromos autók fejlesztése többről kell szóljon, mint a jármű teljesítménye, az új technológiának a világ működésének szerves részévé kell válnia.

Nissan LEAF
Ma ez szemlélet például olyan áttöréseket jelent, mint a Nissan Blue Switch projekt, amely az elektromos autókat tiszta, csendes és mozgatható energiatárolóvá alakítja át, amit vészhelyzet esetén lehet használni. A Nissan csapata már a kezdeteknél, több mint egy évtizeddel ezelőtt azon gondolkozott, hogy az elektromos jármű akkumulátora jóval nagyobb szerephez juthat az általa működtetett autó élettartama után.

Már néhány hónappal az első LEAF 2010 decemberi piacra dobása előtt a Nissan a Sumitomo Corp.-al közösen Namie-ban, Japánban létrehozta a 4R Energy Corp.-ot olyan technológiák és infrastruktúrák fejlesztésére, amelyek segítik a Nissan elektromos jármű-akkumulátorok újragyártását, újrahasznosítását, viszonteladását és újrafelhasználását. Nem a fémhulladék értékének növelése a cél, hanem az, hogy később árammal lásson el más eszközöket. Ennek megfelelően a 4R Energy üzem az elektromos járművek akkumulátorainak újrafelhasználására és újrahasznosítására szakosodott.

Eiji Makino, CEO of 4R Energy, with a reusable LEAF battery module
Eiji Makino aki a kezdetektől fogva részt vesz a 4R Energy Corp. működésében, 2014 áprilisában a vállalat vezérigazgatója lett. Szenvedélye, hogy olyan megoldásokat találjon, amelyek csökkentik az elektromos járművek akkumulátorainak környezeti lábnyomát és növelik gazdasági értékét. - Tudtuk, hogy amikor elindul az elektromos járművek gyártása, akkor az újrahasznosító megoldásoknak is sokkal fejlettebbnek kell lenniük, mint a korábban ismert iparági normák és egyértelmű hasznot kell biztosítaniuk a járműtulajdonosoknak - nyilatkozta Makino. - Egy régi autó újrahasznosítása fémhulladékként nem a legjobb megoldás - tette hozzá.

Recycle (hasznosíts újra), Refabricate (gyárts újra), Reuse (használj fel újra), Resell (add el újra)
Tíz évvel az első teljesen elektromos Nissan LEAF piacra dobása után Makino végre megvalósította eredeti elképzelését. Mérnöki csapata egy második életet ad az elektromos járművek akkumulátorainak, ami megfizethetőbbé és vonzóbbá teszi az elektromos autókat, emellett pedig valódi fenntarthatóságot nyújt. A 4R Energy mindent megtesz, hogy ugyanazt a "4R" azaz recycle (hasznosíts újra), refabricate (gyárts újra), reuse (használj fel újra), resell (add el újra) támogatást nyújtsa a Nissan elektromos járműveinek következő generációjához, kezdve az új tisztán elektromos Ariyával. Mivel a Nissan folyamatosan új, teljesen elektromos autómodellek sorozatának piacra dobását tervezi, a 4R által végzett kutatás és fejlesztés, ami tíz éven keresztül tartott, végül megtérülni látszik az elektromos autótulajdonosok és a bolygó érdekében.

Elég sok időbe telt, mire a 4R Energy kifejlesztette a megfelelő technológiákat és koncepciókat. Viszont utána rengeteg idejük volt, mivel az elektromos járművek, mint például a LEAF és a hozzájuk tartozó akkumulátorok, rendkívül ellenállóak. Amikor néhány LEAF akkumulátor élettartama 10 év használat után lejárt, a 4R készen állt a feldolgozásukra. Az akkumulátorok azonnal egy olyan extra értéket nyertek, amelyre nem is gondolnánk az eredeti felhasználási cél közben.

4R Energy Corp. - Sumitomo Corp., Namie, Japán
Amikor egy régi elektromos jármű akkumulátora bekerül a 4R gyárba, először osztályokba sorolják őket. Előfordul, hogy az akkumulátor alkatrészei olyanok, mint újkorában; ezek "A" besorolást kapnak, majd új, nagy teljesítményű akkumulátor egységekben lehet újra felhasználni őket. A "B" besorolású akkumulátorok elég nagy teljesítményűek olyan ipari gépekhez, mint a targoncák és a nagy, helyhez kötött energiatárolók. Például otthoni vagy kereskedelmi létesítményekbe telepítve képesek elraktározni a napenergia által napközben termelt villamos energia feleslegét, majd éjszaka áramellátást biztosítani az épületben. Még a "C" besorolású akkumulátorok alkatrészei is felhasználhatók olyan egységekben, amelyek tartalék energiát szolgáltatnak, amikor az elektromos hálózat meghibásodik, például élelmiszerboltokban, ahol a hűtőszekrényeknek és lámpáknak áramszünet esetén is üzemelniük kell. A 4R Energy mérnökei úgy becsülik, hogy az újrafelhasznált akkumulátorok élettartama körülbelül 10-15 év, ami drámai módon megnöveli az elektromos járművek akkumulátorainak hasznosságát és csökkenti azok teljes szén-dioxid-kibocsátását.

A Makino-nak van egy másik ugyanolyan fontos érve is az elektromos járművek akkumulátorainak újrahasznosításához: a legtöbb elektromos autó gyártása és vásárlása még mindig drágább, mint a hagyományos belső égésű motorral szerelt autóké. Ezt természetesen felülmúlja az elektromos járművek adta életre szóló haszon, mivel a tulajdonosok általában alacsonyabb karbantartási költségekre és jóval alacsonyabb "üzemanyag-kiadásokra" számíthatnak. A Nissan és a 4R technológia esetében az elektromos autók tulajdonosai tudják, hogy a régi autójuk akkumulátora később is jelentős érték lehet. Azáltal, hogy keresletet mutat a hasznos élettartamát meghaladó akkumulátorok iránt, a 4R még jobban csökkenti az elektromos járművek teljes élettartamra vetített költségeit. A tulajdonosoknak nem mint roncsot kell eladniuk a régi autójukat, hanem sokkal többet kaphatnak az akkumulátorért, ami magasabb életciklus-megtérülést eredményez a korábbi beruházáson.

Nissan Energy Share turns an EV into a mobile energy storage device
A 4R Energy folyamatosan talál új módszereket az elektromos járművek akkumulátorainak újragyártására, újrahasznosítására, viszonteladására és újrafelhasználására.

A vállalat olyan akkumulátorrendszereket is fejleszt, amelyek segítik a napenergia a helyi akkumulátorban történő tárolását és a villamos energia integrálását az elektromos járművekbe. Ez az eltárolt energia akár otthoni sürgősségi áramellátásra is felhasználható. Egy másik felhasználási példa az "önvezető" járművek akkumulátorai, amelyek egyre fontosabb szerepet kapnak a modern gyárakban és raktárakban. Nyugat-Japánban, az Oszaka-i Yumeshima-ban, egy mesterséges szigeten létesített napelem-farm 16 lítium-ion EV akkumulátort használ fel az energiaingadozások kezelésére és az energiatermelés tárolására.

日産「リーフ」の使用済バッテリーを世界で初めてメガソーラーの蓄電池に活用
A mesterséges Yumeshima-sziget ma a világ első nagykapacitású energiatároló rendszerének és egy olyan projektnek ad otthont, amely az elektromosjármű-akkumulátorok újrafelhasználásának lehetőségét is kiemeli.

Yumeshima in western Japan's Osaka
Japán délnyugati partjainál fekvő szigeten, Koshikishimán a 4R Energy létrehozott egy olyan innovatív akkumulátorkezelő rendszert, amely lehetővé teszi, hogy szél- és napenergiából nyert árammal lássák el egy tisztán elektromos autókból álló flotta töltőhálózatát. A maga nemében ez az első ilyen kezdeményezés, amely jelentősen hozzájárul a sziget 5000 lakosának azon céljához, hogy Koshikishima "öko-sziget" legyen, zéró CO2-kibocsátással.

Forrás: Reizer Levente
PR manager
Grand Automotive CE Kft.