CITROEN
  • Citroën C-Zero
MERCEDES
  • Mercedes-Benz C 350 e
  • Mercedes-Benz S-500 Plug-In Hybrid
NISSAN
  • Nissan Leaf
  • Nissan e-NV200 Evalia
OPEL/VAUXHALL
  • OPEL Ampera
PORSCHE
  • Porsche Cayenne S E-Hybrid
  • Porsche Panamera Diesel Plug-In
TESLA
VOLVO
  • Volvo V60 Plug-In
  • Volvo XC90 T8 PHEV
VOLKSWAGEN

Ford Last Mile Delivery - a gördülő raktár lesz a jövő csomagkézbesítési megoldása?

A Ford és a Gnewt by Menzies Distribution jelenleg egy új kézbesítési rendszert tesztel, amely felgyorsíthatja a házhozszállításokat, mérsékelheti az utak zsúfoltságát és a levegőszennyezést.
The Future of Deliveries – According to Ford
Az európai internetes kiskereskedelem az élelmiszerektől a ruházati termékek értékesítéséig minden téren látványosan bővül, a kézbesítendő csomagok száma a következő tíz év során várhatóan megduplázódik. Jelenleg a házhozszállítás elsősorban kisáruszállító járművekkel történik, amelyek a városokban növelik az utak zsúfoltságát. A Ford és a Gnewt by Menzies Distribution közösen tesztel egy új, digitális alapokra épülő szolgáltatást, amely hatékonyan képes többféle kiszállítási módot koordinálni.

Gördülő elosztási csomópont
A Ford fejlesztői a "gördülő raktár" elképzelést úgy dolgozták ki, hogy az más gyártók áruszállító járműveivel is kompatibilis legyen. Ezek a járművek dinamikus elosztási csomópontként működnek, amelyek összegyűjtik a termékeket a raktárakból, majd rövid időre megállnak az egyes csomagok kézbesítése szempontjából optimálisnak számító stratégiai találkozási pontokon. A Ford által szabadalmaztatott szoftver-platform koordinálja a járművek mozgását a közelben dolgozó gyalogos kézbesítőkkel, vagy a későbbiekben biciklis kézbesítőkkel, drónokkal, illetve önvezető robotokkal, hogy azok végezzék el a kézbesítés utolsó fázisát.

Futárok az árúszállítóval
Az ilyen multimodális, azaz az áru átvételétől a címzettnek történő átadásig tartó kézbesítés gyorsabb, olcsóbb, illetve nagyobb kapacitású lehet annál a rendszernél, ahol kizárólag áruszállító járműveket használnak. A Ford számításai szerint a multimodális hálózat részeként egy áruszállító jármű és egy négyfős gyalogos vagy biciklis kézbesítőből álló csapat adott idő alatt ugyanannyi csomagot képes célba juttatni, mint öt áruszállító jármű.

A tesztüzem során a házhozszállítást a Ford intelligens, felhő-alapú, multimodális útvonaltervező és logisztikai szoftvere, a MoDe:Link vezérli, ami a csomagszállítás összes lépését nyomon követi a raktártól az utolsó méterig, egészen a küszöbünkig. A MoDe:Link meghatározza a kiszállító járművek optimális leállítási pontjait, ahol több csomagot is átadhatnak a kézbesítés utolsó fázisát végző gyalogos, illetve a későbbiekben biciklis futároknak.

Kerékpáros futár
Ez a logisztikai rendszer alkalmas arra is, hogy a vásárlóknak nagyobb vásárlási élményt nyújtson, kedvezőbb kézbesítési időpontokat kínáljon, csökkentse a költségeket, illetve az áruszállító járművek gyorsabb fordulóinak köszönhetően lerövidíti a megrendeléstől a kézbesítésig eltelt időt.

- Célunk az, hogy a nagyobb áruszállító járművek elsősorban a kevésbé zsúfolt körzetekben dolgozzanak, vagyis ott, ahol a legjobban kihasználható a teljesítményük. Ugyanakkor a városi kézbesítés utolsó szakaszában, ahol a zsúfoltság és a parkolóhelyek hiánya problémát jelent, ésszerű dolog átrakodni a kézbesítendő tételeket és kisebb, praktikus, illetve költséghatékony kiszállítási megoldásokat használni - nyilatkozta Tom Thompson, a Ford Smart Mobility Europe projektvezetője.

A Ford partnere, a Gnewt üzemelteti a legnagyobb, tisztán elektromos hajtású járművekből álló kézbesítő flottát az Egyesült Királyságban. A cég több mint 70 elektromos áruszállító járművel úttörő szerepet játszott a fenntartható, ajtóig történő kézbesítések bevezetésében. A Gnewt évi hárommillió csomagot szállít ki a londoni fogyasztóknak és vállalkozásoknak.

A Ford az Egyesült Királyságban a Transport for London szervezetével közösen dolgozik egy, a városban elsősorban elektromos hajtással működő, hálózatról tölthető hibrid Transit áruszállítók tesztüzemét kiszolgáló projekten. Ezt a kísérleti programot idén kiterjesztik a spanyolországi Valencia és a németországi Köln városára is. Az USA-ban az önvezető járművek fémjelezte jövőre történő felkészülés jegyében a Ford tovább folytatja kutatásait a városi kiszállítások terén. Miamiban és Miami Beachen a Postmates nevű, igény szerinti kiszállítási platformmal közösen tesztel egy önvezető járműves kézbesítési szolgáltatást.

Forrás: Györke Orsolya
Ford Magyarország
PR és Közkapcsolatok igazgató
Sajtókapcsolatok, sajtószóvivő