- Citroën C-Zero
- IONIQ Electric
- New Kona Electric
- TUCSON 1.6 T-GDi HEV
- Mercedes-Benz C 350 e
- Mercedes-Benz S-500 Plug-In Hybrid
- OPEL Ampera
- Tesla Model S
- Tesla Model X
- Volkswagen e-Crafter
- Volkswagen e-up!
- Volkswagen e-Golf
- Volkswagen Passat GTE
- Volkswagen Golf GTE
Japán már a hidrogén alapú társadalom felépítésén dolgozik
A Toyotán nem múlik, hogy Japán legyen a carbonmentes, abszolút zöld, hidrogén alapú társadalom mintaországa.
Hydrogen Energy Society
A Toyota bejelentette, hogy olyan kutatási projektbe kezd, amely az energiaipar kulcsfontosságú szereplőjévé teheti a hidrogént. A Toyota Europe a Holland Energiakutatási Intézettel (Dutch Institute for Fundamental Energy Research) együttműködve egy olyan berendezésen dolgozik, amely a napenergiát felhasználva hidrogént állít elő párás levegőből. A szilárdtest foto-elektrokémiai cella tökéletesítve és nagyobb léptékben megvalósítva akár otthonok vagy autók energiaellátására is alkalmas lehet. Ez egyike azoknak az ígéretes technológiáknak, amelyek a környezetet szennyező fosszilis üzemanyagoktól való függőségünk enyhítésére a sokak által alkalmasnak vélt hidrogént, mint energiaforrást igyekeznek hasznosítani. A 2011-es Fukushima-i katasztrófát megelőzően atomerőművek biztosították Japán energiaszükségletének mintegy 30 százalékát, ám a 9-es erősségű földrengés és az azt követő szökőár következtében bekövetkezett üzemzavarok miatt az ország átmenetileg az összes atomerőművét leállította. Ez gyorsította fel az átállás folyamatát a megújuló energiára. A cél egy hidrogénalapú társadalom létrehozása és már 2020-ban, a tokiói nyári olimpiai játékok alkalmából demonstrálni szeretnék eredményeiket.
- Ahogy az 1964-es tokiói olimpia hagyatéka a széles körben alkalmazott Sinkanszen gyorsvasút, a 2020-as játékok a hidrogén infrastruktúrát hagyják örökségül az eljövendő generációknak - fogalmazta meg magabiztosan Yōichi Masuzoe, Tokio korábbi kormányzója.
A változás folyamata természetesen nem nélkülözi az akadályokat. A hidrogént elő kell állítani, meg kell oldani a szállítására és a tárolására szolgáló infrastruktúra problémakörét, miközben az üzemanyagcella hatásfokán és előállításának költségszintjén is akad még fejlesztési lehetőség. A japán Gazdasági, Kereskedelmi és Ipari Minisztérium (METI) 2016-ban elhatározta, hogy 2020-ra mintegy 40 ezer hidrogén-üzemanyagcellás gépkocsinak (FCV) kell közlekednie Japán útjain, amelyek kiszolgálására 160 töltőállomást és 1,4 millió lakossági üzemanyagcellát (úgynevezett Ene-Farm Home Fuel Cell-t) kell telepíteni.
Panasonic for a Hydrogen Energy Society
Az újgenerációs járműveket népszerűsítő központ adatai szerint Japánban eddig nem egészen háromezer üzemanyagcellás gépkocsit adtak el, az összeladások pedig 2020-ig várhatóan elmaradnak majd a célként kitűzött 40 ezer darabtól, annak ellenére, hogy a rohamos ütemben bővülő hidrogén infrastruktúra alapjaiban gyorsíthatja fel a folyamatot.2018 márciusában tizenegy japán vállalat, köztük a Toyota, a Nissan és a Honda létrehozta a Japan H2 Mobility (JHyM) elnevezésű vállalkozást, azzal a céllal, hogy 2022-re nyolcvan hidrogén töltőállomást létesítsenek. A Japan H2 Mobility, LLC bejelentése alapján mostanra tizenkét állomást adtak át.
Japán az import mellett a belföldi hidrogéntermelését is igyekszik felfuttatni, mivel 2018 áprilisában mindössze 200 tonnára becsülték az előállított hidrogén mennyiségét. A gyártástechnológia fejlesztésével és a hidrogénimport rendszeresítésével a kormány a METI hidrogén alapstratégiájával összhangban 2020-ra négyezer, 2030-ra pedig 300 ezer tonnára kívánja növelni a megtermelt mennyiséget.
A Toshiba Energy Systems and Solutions, valamint az új energia és ipari technológiai fejlesztési szervezet (NEDO) részvételével létrehozott konzorcium tavaly megkezdte egy olyan létesítmény építését Fukushima-n, amely évente akár 900 tonna hidrogént is képes előállítani szél- és napenergia, valamint hálózati elektromos energia felhasználásával. Tokió kormányzója, Yuriko Koike szerint ugyancsak ezzel a hidrogénnel biztosítják majd a 2020-as játékok során az olimpiai falu energia-ellátását.
- Az energiaipari átállás hosszú időt vesz igénybe. Még 2030-ban is csupán 800 ezer üzemanyagcellás gépkocsi járja majd a japán utakat. Mi már a 2050-re előirányzott hidrogén-technológiai célkitűzések megvalósításán dolgozunk. A hidrogén népszerűsítése terén szerzett tapasztalatunknak köszönhetően Japán hamarosan vezető szerepet fog betölteni ezen a területen, de más országokkal együttműködve teremtjük meg a hidrogénalapú társadalmat - véli Eiji Ohira, a NEDO igazgatója.
The Hydrogen Society and Energy Sources of the Future
Forrás: Varga Zsombor PR manager
Toyota Central Europe Kft.