CITROEN
  • Citroën C-Zero
MERCEDES
  • Mercedes-Benz C 350 e
  • Mercedes-Benz S-500 Plug-In Hybrid
NISSAN
  • Nissan Leaf
  • Nissan e-NV200 Evalia
OPEL/VAUXHALL
  • OPEL Ampera
PORSCHE
  • Porsche Cayenne S E-Hybrid
  • Porsche Panamera Diesel Plug-In
TESLA
VOLVO
  • Volvo V60 Plug-In
  • Volvo XC90 T8 PHEV
VOLKSWAGEN

Zöld autózás 2018 - a Toyota vezet, a kínaiak már a spájzban vannak

A világon az első negyedévben eladott zöld autók 85%-a hibrid elektromos, 15%-a akkumulátoros elektromos volt.
A mértékadó globális autópiaci adatszolgáltató, a JATO nemrégiben kimutatást készített, sorrendbe állítva az autómárkákat a 2018 első negyedévében értékesített akkumulátoros elektromos (BEV), és az ugyanezen időszakban eladott hibrid elektromos (HEV) autók száma szerint. Előbbiek a zöld autó eladások 15%-át, utóbbiak azok 85%-át tették ki. A hibrid túlsúly főként annak köszönhető, hogy ugyan ezzel a hajtáslánccal az autók csak 50-70%-ban közlekednek tisztán elektromos üzemben, viszont nem igényelnek külső töltést, és nem kell aggódni a hatótáv miatt sem, míg az akkumulátoros elektromos autók ugyan a hatótávolságuk 100%-át tisztán elektromos üzemben teszik meg, de ez jelenleg még meglehetősen véges, a töltési idő pedig még mindig kellemetlenül hosszú.

BEV, HEV értékesítés 2018 első negyedév
A JATO kimutatásaiból kiderül, hogy január elseje és március vége között a Tesla 27 529 új akkumulátoros elektromos autót értkesített világszerte, ám nem sokkal lemaradva, 26 409 darabbal követi őt a 60%-ban állami tulajdonú kínai BAIC és 22 666 darabbal harmadikként a Nissan. Miközben a Tesla (egyébiránt részben gyártókapacitási problémák és nem a kereslet miatt) ezen időszakban 35%-al növelte eladásait, addig a szorosan a nyomában lévő BAIC 142%-al, a Nissan 38%-al adott el több autót. Jó esély van tehát arra, hogy a második negyedév végére már nem a Tesla, hanem az Európában ismeretlen BAIC (Beijing Automotive Industry Corporation) lesz a világ vezető elektromosautó gyártója, és az is lehet, hogy a Nissan is beelőzi az amerikai márkát (az igazsághoz hozzátartozik, hogy ha a Nissanéhoz hozzáadjuk a Renault eladásait is, akkor a konszern már most a Tesla előtt van).

BAIC ARCFOX 7
Az adatok közül leginkább a kínaiak előretörése figyelemreméltó, olyannyira, hogy miattuk a Toyota is stratégiát váltott. A japán autógyártó eddig ugyanis tudatosan nem kínált akkumulátoros elektromos modelleket, mert arra várt, hogy a forradalmian új szilárdtest akkumulátorok révén valóban élhető legyen a technológia, leküzdve a mostani töltési idő és hatótáv problémákat, most azonban a kínai szabályozás miatt a tervezettnél előbb kezdi majd meg akkumulátoros elektromos autóinak piaci bevezetését.

Ami a hibrid elektromos autókat illeti, esetükben megkérdőjelezhetetlen a Toyota dominanciája. A Toyota elképesztő fölénnyel, 338 436 darabos első negyedéves eladással áll az első helyen, a Suzuki 143 429 darabbal a második, a Honda 72 333 darabbal a harmadik, a Toyota prémium márkája, a Lexus pedig 43 302 darabbal a negyedik.

A legzöldebb autómárka magasan a Toyota (a részben vagy teljesen elektromos autók eladásainak 39.9%-ával), amelyet a Suzuki (16,9%), a Honda (8,5%), a Nissan (6,6%) és a Lexus (5,1%) követ, a Tesla (3,2%) csak a hatodik helyre fut be. Világszinten a zöld autó eladások 78%-át a japán autómárkák jegyzik, őket 6,1%-al követik a kínai, 6,1%-al a koreai, 5,9%-al az amerikai, 2,1%-al az európai, és 1,9%-al az indiai márkák.

A kérdésre, hogy valóban a Tesla-e a világ legzöldebb autógyártója, igen korrekt választ adott Varga Zsombor, Toyota Central Europe Kft. PR managere:

- A Toyota és a Lexus közvetlen összehasonlítása a Teslával már csak a két vállalat múltja és méretbéli különbsége miatt sem volna fair - a Teslával szemben. Éppen ezért nem vethető össze az sem, hogy a Toyota és a Lexus együtt eddig több, mint 12 millió hibrid elektromos autót értékesített világszerte, szemben a Tesla által eddig értékesített közel 315 000 akkumulátoros elektromos autóval. Épp mérete és korlátozott erőforrásai okán az sem róható fel a Teslának, hogy kizárólag az akkumulátoros elektromos technológia fejlesztésére koncentrál, szemben a Toyotával és a Lexusszal, amelyek a hibrid elektromos technológia fejlesztése mellett vezető szerepet töltenek be az elektromos autózást hamarosan forradalmasító szilárdtest akkumulátorok fejlesztésében épp úgy, mint a melléktermékként tisztán vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás technológia területén végzett kutatásban.

Sokkal inkább érdemes hatalmas elismeréssel megemlékezni arról, hogy a Tesla által a zöld autózás széles körben történő népszerűsítése területén végzett tevékenység csak a nála éves szinten gyakorlatilag mintegy százszor több autót értékesítő Toyota és Lexus környezettudatoság kialakítását célzó munkájához mérhető. A Tesla, amelynek kezdeti túlélését nagyban segítette a Toyota akkori részvényvásárlása a vállalatban, kétségkívül osztozik velünk a környezettudatosság és a társadalmi felelősségvállalás alapvető értékeiben, így nem is kívánhatnánk nála jobb kommunikációs partnert ezen értékek továbbadására. Meggyőződésem, hogy a Toyota és a Lexus mellett a Tesla e területen végzett munkája, a versenytársak lépéskényszerbe hozása is hozzájárult ahhoz, hogy a környezettudatosság mára nem csupán a közbeszéd, de a többi autógyártó kommunikációjának is egyre hangsúlyosabb részét képezi, és bízunk benne, hogy ez hamarosan ezen autógyártók értékesítéseinek zöld autók irányába történő eltolódásában is tetten érhető lesz. Azt hiszem a következő generációk, amelyeknek bolygónkat örökül hagyjuk, a Toyota és a Lexus mellett emlegetik majd a Tesla nevét is, mint olyan autómárkáét, amely meghatározó szerepet töltött be abban, hogy átvezettük az autóipart a környezettudatos 21. századba.