CITROEN
  • Citroën C-Zero
MERCEDES
  • Mercedes-Benz C 350 e
  • Mercedes-Benz S-500 Plug-In Hybrid
OPEL/VAUXHALL
  • OPEL Ampera
PORSCHE
  • Porsche Cayenne S E-Hybrid
  • Porsche Panamera Diesel Plug-In
TESLA
VOLVO
  • Volvo V60 Plug-In
  • Volvo XC90 T8 PHEV
VOLKSWAGEN

Nissan Oppama Plant - 700 gyártósori kocsit hajtanak használt LEAF lítium-ion akkumulátorok

A Nissan Oppama-i gyárában a dolgozóknak nem kell a beszerelendő részegységek keresésével foglalkozniuk, az alkatrészeket automatizált gyártósori járművek, AGV-k viszik a munkahelyükre.
Nissan plant timelapse
A Nissan Tokio-tól délre található Oppama-i autógyárában automatizált gyártósori járművek (Automated Guided Vehicles, AGV's) szállítják az alkatrészeket a munkásoknak. Ezek a kocsik, amelyek valójában robotizált postások, mágneses síneken sürögnek-forognak, miközben az alkatrészeket szállítják a gyártósorra. Ez azt jelenti, hogy a dolgozónak nem kell időt fecsérelnie a részegységek keresésére, hanem az összeszerelésre fókuszálhat. Az időmegtakarítás a gyár hatékonyságát növeli.

Nissan Nissan Oppama Plant
Az Oppama-i gyárban több, mint 700 ilyen automatizált kocsi dolgozik, világszerte pedig több mint 4000 AGV sürög-forog tökéletes harmóniában a Nissan autógyáraiban.

Perfect harmony to avoid bumps on the factory floor
A Nissan LEAF modell értékesítése 11 évvel ezelőtt kezdődött. Azóta nemcsak a gyártás lett tökéletesebb, de a cég a használt akkumulátorok újrahasznosítására is kereste a lehetőségeket. Így találkozott a LEAF és az AGV-k világa.

Az első generációs LEAF-et még egy 24 kWh teljesítményű akkumulátorcsomag hajtotta. Ezek a lítium-ion csomagok 48 modulból álltak. Körülbelül 8 évvel ezelőtt a Nissan mérnökei megtalálták a módját, hogy hogyan vegyenek ki hármat a 48 modul közül és csomagolják újra ahhoz, hogy beleférjen egy AGV-be. Tavaly új szintre emelték az ötletet azáltal, hogy újak helyett újrahasznosított akkumulátormodulokat használtak az AGV-k működtetésére.

A Nissan együttműködésben a 4R Energy Corp. vállalattal az elektromos autókban már nem használható akkumulátorokat AGV-kbe építi be. Az autókból az életútjuk végén kiszerelt akkumulátorok már nem eléggé erősek ahhoz, hogy egy autót ellássanak energiával, de tökéletesek egy gyártósoron mozgó jármű működtetéséhez. Ez a módszer még fenntarthatóbbá teszi az akkumulátorok teljes életútra vetített CO2 kibocsájtását.

A korábbi megoldásokhoz képest ez a mostani két dologban is jobb: az AGV-k az új vagy újrahasznosított lítium-ion akkumulátorokkal gyorsabban töltődnek fel, mint a korábban használt akkumulátorokkal, valamint arra sincs többé szükség, hogy a dolgozók kihúzzák belőlük az akkumulátorokat és úgy töltsék újra őket. Az AGV-k időközönként, útjuk közben megállnak a töltőállomásnál és fokozatosan, minden elhaladásnál feltöltődnek. Ez az automatizmus jelentős időt takarít meg az AVG-k működtetésében.


Az újrahasznosított LEAF akkumulátorok sokkal tovább működőképesek maradnak, mint a savas ólomakkumulátorok. Ezeket egy-két évente cserélni kellett, az újrafelhasznált LEAF akkumulátorok használati ideje viszont várhatóan 7-8 év. A kevesebb energiatároló egység kisebb környezetterheléssel is jár, mely egy újabb lépés a karbonsemlegesség felé.

- A vásárlóink is jól járnak, amikor a használt EV akkumulátorok értékesebbé válnak, ugyanis a visszavásárlási áruk is megnövekszik. Az akkumulátorok többszöri felhasználásával a LEAF maradványértéke is megnövekedett - állítja Masashi Matsumoto, aki az AGV-k fejlesztését népszerűsíti a Nissan Gyártási Technológia Kutatás és Fejlesztés Központjában (Nissan's Production Technology Research and Development Center).

Természetesen az AGV-k is tovább fejlődnek. Jelenleg még minden kocsi a gyár padlóján elhelyezett mágnescsíkon tud csak haladni. Mint a vonat a sínen, csak arra tud menni, amerre a szalag ezt lehetővé teszi. Ezen útvonalak megváltoztatása (a szalagok felszedése, új útvonalak lefektetése és a számítógépes programok frissítése) időt és pénzt igényel. Szerencsére már nem sokáig lesz így. Ahogyan a LEAF akkumulátor lehetővé tette az AGV-k számára, hogy hosszabb ideig dolgozzanak, felmerül egy az autóiparban szintén rohamosan fejlődő alkalmazása az AVG-k világában is, ez az önvezetés. Az önvezetéssel kapcsolatos fejlesztések felszabadíthatják a gyári robotasszisztenseket a mágnesszalagok rabsága alól. Ha az AVG-k működését hasonlítjuk az autók világához, akkor nyilvánvalóan egy jóval kontrolláltabb és előrejelezhetőbb környezetben kell nekik közlekedni, vagyis az AGV-knek kevesebb önvezető technológiára lenne szükségük, mint az autóknak, de a szenzoraikra és algoritmusaikra támaszkodva továbbra is önállóan mozoghatnának. A Nissan a konnektivitás terén is nagyon sok kutatást végez, hogy lehetővé tegye az AGV-k és a mozgásukat irányító számítógépek közötti folyamatos kapcsolatot.


- Az AGV-k megújításához alkalmazott egyedi elektromos meghajtású és önvezető technológiáink használata jelentős innovációt hoz majd a gyárainkba. A gyáron belüli alkatrészek ellátása az eMobilitás és automatizáció korába lép Más szóval az autók folyamatos fejlődését az azokat legyártó létesítmények is lekövetik majd - mondta Matsumoto.

Nissan's car factory assistants, automated guided vehicles, are evolving
Forrás: Reizer Levente
PR manager
Grand Automotive Central Europe Kft.