CITROEN
  • Citroën C-Zero
MERCEDES
  • Mercedes-Benz C 350 e
  • Mercedes-Benz S-500 Plug-In Hybrid
NISSAN
  • Nissan Leaf
  • Nissan e-NV200 Evalia
OPEL/VAUXHALL
  • OPEL Ampera
PORSCHE
  • Porsche Cayenne S E-Hybrid
  • Porsche Panamera Diesel Plug-In
TESLA
TOYOTA
  • Toyota Prius Plug-in Hybrid
VOLVO
  • Volvo V60 Plug-In
  • Volvo XC90 T8 PHEV
VOLKSWAGEN

Fluffy és Spot - robotkutyák szkennelik a Ford Van Dyke üzemét Michigan-ben

A "szolgálati robotkutyák" lézerrel és nagy felbontású kamerákkal szkennelik az épület nehezen hozzáférhető területeit, hasznos adatokat gyűjtve a sebességváltókat gyártó üzem újraszerszámozásához.
A Ford egy Fluffy, illetve egy Spot becenevű robotot lízingel a kifinomult, mobil robotok építésére szakosodott Boston Dynamics vállalattól. A négylábú robotokat a Van Dyke sebességváltó üzem (Van Dyke Transmission Plant) lézeres végigszkennelése során próbálják ki, munkájuk segíthet a mérnököknek az eredeti CAD tervrajzok frissítésében. A robotkutyák 360 fokos kamerával 3D-ben szkennelnek, felmásznak 30 fokos emelkedőkön, és ha kell, órákon át lépcsőznek - emellett tudnak ülni, pacsit adni és a hátukon hemperegni!

Meet Fluffy the Robot Dog | Innovation | Ford
Mindez annak köszönhető, hogy ezeket az élénksárga színű, 30 kilós, négylábú robotokat kimondottan a kutyákéhoz hasonló mobilitásra tervezték. A szerkezetek öt beépített kamerával érzékelik a környezetet, egy feltöltéssel közel két órán keresztül akár 5 km/órás sebességgel is tudnak haladni. Jelenleg arra programozhatók, hogy egy megadott útvonalon haladjanak, ahol maximum 50 méteres távolságból lehet irányítani őket egy tabletre telepített alkalmazás segítségével.

- Fluffy és Spot sikerének kulcsa az agilitásukban rejlik - magyarázta a kutyák "trénere", Paula Wiebelhaus, aki a játékkonzolszerű eszközről vezérli a robotokat, amin látja a kamerák képét. Ha felmerülne valami probléma, akkor a távvezérlőn található biztonsági leállító funkcióval megakadályozhatja, hogy a robot összeütközzön valamivel.

Fluffy the Robot Dog VNR
A robotok három járásmódot ismernek: a stabil talajon járást, az egyenetlen talajon járást és egy lépcsőmászó módot. Testhelyzetüket az összekuporodottól egészen a kinyújtott pozícióig képesek változtatni, ami lehetővé teszi alkalmazásukat az üzem nehezen megközelíthető helyein is. Számtalan helyzettel meg tudnak birkózni, így a rácsok, a lépcsők, vagy éppen a 30 fokos emelkedők sem jelentenek számukra nehézséget, ha pedig elesnek, fel tudnak állni. Biztonságos, előre beállított távolságot tartanak az akadályoktól, hogy elkerüljék az ütközéseket.

Fluffy Ford néha leül robotlábaira és egy kicsi, kerek Autonóm Mobil Robot (Autonomous Mobile Robot), a Scouter hátán "utazik". Scouter lazán siklik fel-alá az üzem folyosóin, így Fluffy spórolhat az energiával, amíg újra dolgoznia nem kell. Scouter képes önállóan bejárni a létesítményeket, miközben szkennel és 3D-pontfelhőket generál, hogy elkészítse a létesítmény CAD rajzát. He egy adott hely túl szűk Scouter számára, akkor jön Fluffy, hogy átvegye a feladatát.

- Egy üzemben lehetnek olyan területek, ahova nem jó bemenni Scouterrel, mert túl nehéz lenne manőverezni. Ilyenkor egyszerűbb és biztonságosabb, ha beküldjük Fluffyt - mondta Wiebelhaus.

Bár Fluffy a megfelelő utasításra akár kunsztokat is el tud végezni, Wiebelhaus nem tervezi, hogy kutyaügyességi versenyeken induljon vele. Fluffy-n felirat figyelmeztet mindenkit, hogy ez egy szolgálati kutya, nem pedig egy házikedvenc!

Robotdog at Home
Wiebelhaus szerint Fluffy egy fantasztikus munkaeszköz. - Igen, érdekes és új dolog, de Fluffy valódi értéke a munkájában és kitartásában rejlik. Sokkal többre képes, nem csupán táncolni és hemperegni tud. Szeretnénk kihozni a képességeiből a maximumot és felmérni, mekkora értéket jelent a Ford-nak.

- Megtervezzük és megépítjük az üzemeket, de az évek során mindig módosítanak rajtuk ezt-azt, amiket ritkán dokumentálnak - nyilatkozta a bejelentés kapcsán Mark Goderis, a Ford digitális tervezési igazgatója. - Ha a robotokkal beszkenneltetjük a létesítményt, meglátjuk majd, hogyan is néz ki valójában és el tudjuk készíteni az új tervrajzokat. Fluffy nélkül ez az aktualizálás jóval nehézkesebben menne. Korábban egy háromlábú állvánnyal jártuk be az épületeket, megálltunk különböző helyeken és mindenhol nagyjából öt percet vártunk a lézeres szkennelés befejezésére - emlékszik vissza Goderis. - Egy üzem beszkennelése akár két hétbe is beletelt. Fluffy segítségével feleennyi idő alatt el tudjuk végezni ugyanezt - tette hozzá.

Ez a régebbi eljárás emellett elég drága is volt: egy létesítmény beszkennelése közel 300 000 dollárba került. Ha a michigan-i kísérleti program beválik, akkor a Ford gyári csapata az összes üzem végigszkennelését el tudja majd végezni, méghozzá az eddigi költség töredékéért. Ezek az élvonalbeli technológiák segítenek a vállalatnak, hogy pénzt takarítson meg és gyorsabban elvégezze az üzemek újraszerszámozását - vagyis végeredményben abban segítenek, hogy az új autók még hamarabb megjelenhessenek a piacon.

Adam Savage Tests Boston Dynamics' Spot Robot!
Forrás: Györke Orsolya
Ford Magyarország
PR és Közkapcsolatok igazgató
Sajtókapcsolatok, sajtószóvivő