CITROEN
  • Citroën C-Zero
MERCEDES
  • Mercedes-Benz C 350 e
  • Mercedes-Benz S-500 Plug-In Hybrid
NISSAN
  • Nissan Leaf
  • Nissan e-NV200 Evalia
OPEL/VAUXHALL
  • OPEL Ampera
PORSCHE
  • Porsche Cayenne S E-Hybrid
  • Porsche Panamera Diesel Plug-In
TESLA
VOLVO
  • Volvo V60 Plug-In
  • Volvo XC90 T8 PHEV
VOLKSWAGEN

Prototype City of the Future - a Toyota megépíti a jövő városát

Az úgynevezett "szőtt vagy szövődő városban" (Woven City) autonóm járműveket, robotokat és mesterséges intelligencia alapú megoldásokat (AI) fognak tesztelni.
A kísérleti falu, de nevezik így is, "szőtt vagy szövődő város" (Woven city) 70,8 hektáron épül meg Japán legmagasabb vulkáni hegye, a Fuji-san (Fujiyama) lábánál, tervezésére pedig nem kisebb építészt kértek fel, mint a 45 éves dán Bjarke Ingels-t, a Bjarke Ingels Group (BIG) tulajdonosát és főnökét, aki a Google új főhadiszállását, valamint az újjáépülő World Trade Centert is megálmodta.

A nagyszabású projektet Akio Toyoda elnök szívügyeként kezeli és ennek megfelelően személyesen mutatta be a 2020-as Las Vegas-i CES-en a sajtó képviselőinek a példa nélkül álló demo-várost, ahol a jövő a mindennapok része lesz. A városban a Toyota valós, de kontrollált körülmények között tesztelheti azokat a kísérleti mobilitási technológiákat, amelyek csak néhány évvel vagy akár évtizeddel később válhatnak piacéretté. Az építkezés már 2021-ben elkezdődik.

Toyota's Full CES 2020 Press Conference
A projekt költségvonzatairól egyelőre nem nyilatkozott a Toyota, ám hozzáértők becslései szerint a beruházás értéke több milliárd dollárra rúghat. Nem egyszerű makettvárosról van szó: a Toyota kezdetben mintegy kétezer embert, a kutatás + fejlesztés munkatársait, a cég alkalmazottjait, mérnököket családostól, nyugdíjasokat, kereskedőket költöztet be, valamint vendéglakásokat hoz létre, ahol elszállásolhatja a városba érkező látogatókat, kutatókat és üzleti partnereit. Később, a projekt előre haladtával akár növekedhet is a népesség.

- Ha tiszta lappal indulva, a semmiből építünk fel egy várost, még ha ilyen kicsit is, lehetőségünk nyílik a modern technológiákat eleve beépíteni a település infrastruktúrájába. Egy olyan környezetben, ahol az emberek, az épületek és a járművek egytől egyig mind kapcsolatban vannak és szenzorok, illetve adatátvitel segítségével kommunikálnak egymással, nemcsak virtuális formában, de kézzel fogható valójában is tesztre foghatjuk a hálózatba kapcsolt mesterséges intelligencia alapú technológiákat és maximálisan kiaknázhatjuk a bennük rejlő lehetőségeket - nyilatkozták a projektért felelős vezetők a Las Vegas-ban, a CES szórakoztató elektronikai kiállításon megrendezett sajtótájékoztatón.

A "szőtt (szövődő)" elnevezés arra az egyre gyakrabban emlegetett elképzelésre utal, hogy egy jól működő társadalomban, egy szép szőttesben minden és mindenki szoros összeköttetésben, kölcsönösen előnyös szimbiózisban létezik egymással. A Woven City-t robotok fogják felépíteni, szénsemleges forrásból származó faanyagokból, tradicionális japán építészeti technikákat alkalmazva.

Toyota Woven City
A tetőfelületeket napelemekkel borítják, ezekkel egészítik ki a hidrogén üzemanyagcellák által termelt elektromos energiát.

A robotok a lakosság mindennapjaiban is fontos szerepet játszanak majd, ha nem is feltétlenül a filmekből megszokott, humanoid formában. Az épületekben elhelyezett szenzorok méréseket továbbítanak egy mesterséges intelligencia alapú agynak, amely képes felismerni a lakók egészségi állapotát, képes észlelni és kielégíteni bizonyos alapvető igényeket valamint tartalmasabbá tenni a mindennapokat. A fejlesztők mindezekre egyelőre nem hoztak fel külön példákat, de nagyon is elképzelhető, hogy például amennyiben a lakóház a kiszáradás korai jeleit érzékeli lakóin, egy robot itallal kínálja őket. A kiszolgáló robotok másodlagos szerepe, hogy elfogadtassák, megszerettessék a felhasználókkal a modern autonóm technológiákat.

Habár a mesterséges intelligenciával átszőtt városban is lesznek autóutak, sétányok, illetve vegyes használatú járdák, amelyeken lassú, egyszemélyes járművek, illetve gyaloglást támogató berendezések közlekedhetnek a gyalogosok között, önállóan senki sem fog vezetni, valamennyi autó teljesen autonóm módon fog közlekedni. Ezt a tervek szerint a többcélú Toyota e-Palette járművekre bízzák, amelyek nemcsak közösségi közlekedési eszközként, de mozgó értékesítési és szolgáltató pontként is szolgálnak majd.

e-Palette | Toyota
Az emberek által használatba vett városrészekben természetes vegetációval borított területek, illetve hidroponikus kertek váltakoznak.

Ahogy a legtöbb újkori projektjében, a Toyota ezúttal is nyitott az együttműködésre. A minél gyorsabb és szélesebb körű fejlődés érdekében a 2021-ben útjára induló kísérletben örömmel működik együtt ipari és tudományos partnerekkel, illetve helyet biztosít kutatók és tudósok számára, hogy a szőtt városban kezdjék el vagy folytassák saját projektjeiket.

A város kialakításának első lépései tehát már 2021 elején megkezdődnek. Amennyiben valaki szeretne a Toyota partnere lenni a szőtt (szövődő) város kialakításában, az a www.woven-city.global weboldalon jelentkezhet.