CITROEN
  • Citroën C-Zero
MERCEDES
  • Mercedes-Benz C 350 e
  • Mercedes-Benz S-500 Plug-In Hybrid
NISSAN
  • Nissan Leaf
  • Nissan e-NV200 Evalia
OPEL/VAUXHALL
  • OPEL Ampera
TESLA
VOLVO
  • Volvo V60 Plug-In
  • Volvo XC90 T8 PHEV
VOLKSWAGEN

Lohner-Porsche Semper Vivus - újjászületett a világ legelső fullhybrid-je!

A jármű története súrolja a fantasztikum határát: közel 120 éves, de még "Mindig Eleven" Ferdinand Porsche zseniális találmánya.
1898-ban az akkor csupán 18 éves Ferdinand Porsche, a mai Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG alapítója épített egy 3,5 lóerős villanymotort, amely elég kicsi és lapos volt ahhoz, hogy egy kerékagyba beépítsék, majd két évvel később az osztrák Ludwig Lohner und Co. "kocsigyár" közreműködésével elkészítette a világ első fullhibrid tanulmányautóját, a "Benzin elektrischen Mischbetrieb" Semper Vivus-t. A "villannyal kevert üzemű benzines" Mindig Eleven 2011-ben újjászületett, a gyár mérnökei négyéves aprólékos munkával hajszálpontosan rekonstruálták a matuzsálemi korú járművet. A Semper Vivus a genfi Szalon után a stuttgarti Porsche Múzeumban tölti nyugdíjas éveit.

Lohner-Porsche Semper Vivus
Az összkerékhajtású "ős-SUV" hátsó kerekeit benzin-, az elsőket a kerékagyba épített villanymotor hajtotta - ez napjainkban is az egyik legmodernebb fullhibrid benzin-elektromos hajtás. A múlt és a jelen között van egy másik párhuzam is: a világ első hibrid autójának sorozatgyártását és elterjedését 1900-ban is ugyanazok az okok hátráltatták, mint a mai hibridekét. Gyártása drágább és ezért ára is lényegesen magasabb lett volna, mint egy benzinmotoros autóé, valamint az akkumulátorok hatalmas súlya és rövid üzemideje miatt sem számíthatott igazán átütő sikerre a vásárlók körében.

Csak az érdekesség kedvéért érdemes megemlíteni, hogy később egy másik Semper Vivus verzió is készült, négy kerékagymotorral. Ez már igazi 4x4-es hajtású, tisztán elektromos autó volt. 1800 kg súlyú, 44 elemből álló, 80 V-os feszültségű beépített akkumulátorát külső áramforrásról nem lehetett tölteni, ezért a jármű középső részén amúgy is rendelkezésre álló benzinmotorral illetve dinamóval töltötték. Lehet, hogy a General Motors-nál is hallottak erről a megoldásról? A Chevy Volt és az Opel Ampera pontosan ezen az elven működik...

Amúgy a "Mindig Eleven" bemutatásával felvert médiazajt nem véletlenül időzítették Genfre a németek, ugyanis a 81. International Motor Show-n debütált a Panamera S Hybrid is, a márka legújabb büszkesége. A négyszemélyes sportkocsi hajtásláncát a Cayenne S Hybrid-től örökölte, háromliteres, V6-os, kompresszoros motorja 380 lóerős, 6,8 literes fogyasztása és károsanyag-kibocsátása a legalacsonyabb a márka történetében.

Ja, hogy a genfi Palexpo-ban mutatták be a 918 RSR Hybrid-et és a 911 GT3 R Hybrid-et is ? Kit érdekelt?