CITROEN
  • Citroën C-Zero
MERCEDES
  • Mercedes-Benz C 350 e
  • Mercedes-Benz S-500 Plug-In Hybrid
NISSAN
  • Nissan Leaf
  • Nissan e-NV200 Evalia
OPEL/VAUXHALL
  • OPEL Ampera
PORSCHE
  • Porsche Cayenne S E-Hybrid
  • Porsche Panamera Diesel Plug-In
TESLA
VOLVO
  • Volvo V60 Plug-In
  • Volvo XC90 T8 PHEV
VOLKSWAGEN

Tanaka Yosikazu, a Toyota főmérnöke szerint a hidrogénhajtás lehet az igazán megnyugtató jövő

A második generációs Mirai üzemanyagcellás szedán elegánsabb, tágasabb, sportosabb lesz mint elődje, a világ eddigi legnagyobb példányszámban eladott hidrogén üzemű személygépkocsija.
Mirai Concept
Az már a 2019-es Tokiói Autószalonon bemutatott prototípus alapján egyértelmű, hogy a Mirai megjelenése, hatótávolsága (30 százalékkal nagyobb a jelenlegi generációhoz képest) és helykínálata (hátul immár hárman utazhatnak) jelentősen javult, az ígéretek szerint pedig az élvezetes vezethetőség is az új modell mellett szól majd. A hajtáslánc újratervezése nem csak a hatásfokot és a helykihasználást javította, de a nagy sorozatban történő gyárthatóságot is: míg az első generációs Mirai konstrukciója évente csupán pár ezer darab előállítását tette lehetővé, az utódmodellnél ez a szám elérheti az évi 30 ezret.

Tanaka Yosikazu, a Prius Plug-In, valamint az első és második generációs Mirai modellek születése körül bábáskodó főmérnök rendkívül képletesen magyarázza el, hosszú távon miért a hidrogén a minden szempontból legkedvezőbb - ha nem az egyetlen - üzemanyag az autóiparban, sőt, azon túl is.

Tanaka Yosikazu
- A legfelületesebb megközelítésben a hidrogén teljesen emissziómentes üzemanyag. A felhasználás helyén, legyen szó autóról vagy lakossági, ipari áramfejlesztő berendezésről, a fordított elektrolízisnek valóban nincs más mellékterméke, mint a tiszta víz. Összességében azonban sok múlik azon, hogy hogyan (azaz miből és milyen energia felhasználásával) állítjuk elő a hidrogént - vezette fel álláspontját a Toyota főmérnöke.

Hydrogen-Powered Mirai | Pioneering Mobility Without Emissions
- Sem hatásfokát, sem környezeti terhelését tekintve nincs jobb megoldás annál, mint amikor valaki napelemek segítségével megtermelt elektromos energiával hajtja az elektromos autóját. Ez a legtisztább mód, amelynek azonban két gyakorlati hátránya is van - emlékeztet Tanaka-szan. - Egyrészt a Nap ebben a formában, közvetlen energiaforrásként csak háztáji méretekben alkalmazható. Másrészt a napenergia, ahogy egyébként a szélenergia is, nem tartósan egyenletes energiaforrás. Beborul az ég, vagy szélcsend lesz és máris csökken az energiatermelés. Ebből a szempontból ezek sem most, sem a jövőben nem vehetik fel a versenyt a fosszilis üzemanyagokkal megtermelt energiával.

A hidrogén azonban nemcsak energiaforrás, hanem energiahordozó is: az előállítása során megtermelt energiát (akár földgázból állítjuk elő, akár vízbontással nyerjük ki) képes időben és térben eltolva leadni. Más szavakkal, a hidrogén segítségével hatékonyan tárolható és szállítható az energia.

- A hidrogén egyik legnagyobb előnye az energia-diverzifikáció: többféle módon, különböző forrásokból állítható elő. Japánban például jövő tavasszal kezdi meg működését a világ egyik legnagyobb, 10 000 kilowattos hidrogén elektrolizáló üzeme. A fukushimai kutatási telepen napenergia segítségével állítanak elő évente több száz tonna hidrogént - vázolja a technológia előtt álló, közvetlen fejlődési lehetőségeket Tanaka-szan.

Nem kérdés, hogy a hidrogénelosztó infrastruktúra ma még rendkívül hézagos, nem veheti fel a versenyt a benzinkutak sűrű, globális hálózatával. Nem volt azonban más a helyzet az automobilizmus hajnalán sem. A lovaskocsi "hajtásláncának" - azaz a lónak világszerte biztosított volt az üzemanyag-ellátása, a karbantartásról pedig gondoskodott a helyi állatorvos. Az automobil úttörői azonban vállalták, hogy inkább patikából, drágán és körülményesen szerzik be a benzint, mert hittek abban, hogy a gépesített közlekedés előmozdíthatja a társadalom fejlődését.

Ma már tudjuk, hogy a belsőégésű motorok komoly terhet rónak nem csupán a természeti, de az emberi környezetre is, a mobilitás azonban nem nélkülözhető az emberiség eszköztárából. Erre pedig hosszú távon egyértelműen a hidrogén jelenti a legjobb megoldást - már csak a patikák szintjéről kell eljutnunk a kiterjedt infrastruktúráig.

Ebben a küldetésében azonban nem marad egyedül az autóipar. Ahogy a fosszilis üzemanyagokat sem kizárólag a közúti közlekedésben használja fel a gazdaság, úgy a hidrogén is jóval többre hivatott annál, mintsem hogy csupán autókat hajtson. Az ipari léptékű energiatárolástól kezdve a hajózásig szinte korlátlanok a lehetőségek és minél többen ismerik ezt fel, annál hamarabb épülhet ki az a globális ellátóhálózat, amely nem csupán fenntartható és felelősségteljes, de a hétköznapi felhasználó szintjén is praktikus megoldássá teszi a hidrogént.

Mirai Concept