CITROEN
  • Citroën C-Zero
MERCEDES
  • Mercedes-Benz C 350 e
  • Mercedes-Benz S-500 Plug-In Hybrid
NISSAN
  • Nissan Leaf
  • Nissan e-NV200 Evalia
OPEL/VAUXHALL
  • OPEL Ampera
PORSCHE
  • Porsche Cayenne S E-Hybrid
  • Porsche Panamera Diesel Plug-In
TESLA
VOLVO
  • Volvo V60 Plug-In
  • Volvo XC90 T8 PHEV
VOLKSWAGEN

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid - új zászlóshajó a hibrid flotta élén

Vadonatúj hibrid rendszerrel, intelligens összkerékhajtással érkezett az öko-crossover. A RAV4 Plug-in Hybrid megőrzi mindazon értékeket, amelyek az ötödik generációs RAV4-est sikeressé tették.
Toyota RAV4 PHEV
A kereskedésekben újdonságként bemutatott 306 LE teljesítményű RAV4 Plug-in Hybrid minden idők legnagyobb teljesítményű RAV4 modellje. A hozzá fejlesztett vadonatúj plug-in hibrid elektromos rendszer WLTP szerint vegyes ciklusban 1,0 l/100 km-es átlagos üzemanyagfogyasztásához 22 g/km-os CO2 kibocsátás társul.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
A Plug-in Hybrid RAV4-nél az EV üzemmód az alapértelmezett, ami azt jelenti, hogy alapból teljes értékű elektromos járműként viselkedik. Teljesen feltöltött akkumulátorral WLTP norma szerint városi forgalomban akár 98 kilométert is képes megtenni, ennek köszönhető a már-már valószínűtlenül alacsony, 100 km-re számított átlagfogyasztás. A 98 kilométer bőven meghaladja az átlagos európai felhasználók napi ingázási távolságát. A jármű képes 135 km/órával is haladni anélkül, hogy beindulna a benzinmotor. Ha nagyobb teljesítményre van szükség, beindul a 2.5 literes Dynamic Force benzinmotor és a kategóriájában legkisebb üzemanyag-fogyasztást produkálja. Az első tengelyt hajtó villanymotor csúcsteljesítménye 134 kW, a hátsó tengelyt hajtó villanymotor teljesítménye nem változott, maradt 40 kW. Mivel hibrid üzemben a villanymotor jelentősen besegít, a belsőégésű motor alacsonyabb fordulatszámokon üzemeltethető.

A belsőégésű motor elinduláskor még nem kapcsol be, a vezető a WLTP norma szerint mintegy 75 kilométert tehet meg és akár autópályán is 135 km/órával haladhat mindennemű hagyományos üzemanyag-fogyasztás vagy károsanyag-kibocsátás nélkül. Amennyiben az EV üzem már nem tartható fenn, az akkumulátor töltöttségi szintjétől függően a jármű automatikusan kapcsol át a rendkívül takarékos hibrid üzemmódba. A hibrid rendszer felkínálja az öntöltő hibrid modellektől megszokott előnyöket, azaz a városi forgalomban akár 50-70 %-ban tisztán elektromos, benzinfogyasztás és károsanyag-kibocsátásmentes közlekedést.

A RAV4 Plug-in Hybrid a hibrid változatnál nemcsak erősebb villanymotort, de nagyobb akkumulátort és nagyobb invertert is kapott, így nem csupán jóval nagyobb a motorteljesítménye, de sokkal messzebb is juthat és sokkal gyorsabban is haladhat tisztán elektromos üzemben. A Toyota a negyedik generációs hibrid technológia kompakt, kis tömegű alkatrészeit felhasználva a RAV4 Plug-in Hybrid modellhez nagyobb teljesítményű hibrid rendszert fejlesztett ki. Új a lítium-ion akkumulátor, amelynek kapacitását 18,1 kWh-ra növelték. Az akkumulátor 96 cellából áll, névleges feszültsége 355,2 V. Az akkucellákat a gépkocsi klímaberendezésének hűtőfolyadéka segítségével hűtik, ami nagyban hozzájárul a jármű tisztán elektromos, EV menetképességeihez.

A teljes hajtáslánc kombinált csúcsteljesítménye beleértve a 2.5 literes Dynamic Force belsőégésű motort is 306 LE/225 kW - 38%-kal nagyobb, mint a RAV4 Hybrid-é. A PHEV álló helyzetből 6,0 másodperc alatt, azaz a hibrid változatnál 2,1 másodperccel gyorsabban éri el a 100 km/óra sebességet. A vezethetőség is javult: 60 km/óránál például 50 százalékkal nagyobb teljesítmény áll a vezető rendelkezésére. EV üzemben az autó teljesítménye egy 2.0 literes benzinmotorral szerelt modellhez mérhető, 10 másodperc alatt gyorsul 0-100 km/órás tempóra.

Toyota RAV4 PHEV demo charging
A Toyota RAV4 PHEV akkumulátora egyszerűen és biztonságosan tölthető. Az autónak fedélzeti gyorstöltője van, amely akár 6,6 kW teljesítménnyel tud tölteni, méghozzá anélkül, hogy ezzel hátrányosan befolyásolná az akkumulátor élettartamát. Az alapfelszerelés részét képezi a 7,5 méteres Type 2 Mode 2 töltőkábel, amellyel az autó a 10 A-es háztartási hálózatra csatlakoztatható. Így 7,5 óra alatt tölthető fel az akkumulátor. A töltő csatlakozója a jobb hátsó kerékdobon kapott helyet; a csatlakozó fedelét a központi zár reteszeli, illetve oldja. A hővédelemmel ellátott csatlakozó visszajelző fénnyel tájékoztatja a felhasználót a folyamatban lévő, illetve befejezett töltésről. Az optimális sebességű, biztonságos töltés érdekében a Toyota a Type 2 Mode 3 típusú, 32 A-es töltőkábel és a fali töltőbox (Wallbox) használatát javasolja. Ez a kompakt, integrált rendszer mintegy 2,5 óra alatt képes feltölteni az akkumulátort, anélkül, hogy leterhelné a felhasználó 230 V-os háztartási elektromos hálózatát.

A Toyota a jövőben egy olyan "online" Wallbox rendszert is bevezet a piacon, amelyet különböző típusú elektromos járművekhez is lehet használni, ezek között RFiD azonosító kártya segítségével tesz különbséget a rendszer. Az egység online csatlakozásának köszönhetően olyan szolgáltatások is elérhetők, mint a számlázás vagy a töltési előzmények, illetve lehetővé válik a vezeték nélküli szoftverfrissítés a MyToyota alkalmazáson keresztül. De ez még nem minden!

MyT funkció ismertető
A tulajdonosok a MyT okostelefonos alkalmazás segítségével a távolból időzíthetik, illetve nyomon követhetik a töltést, valamint működésbe hozhatják a klímaberendezést, hogy az indulás tervezett időpontjára a megfelelő hőmérsékletűre fűtsék vagy hűtsék az utasteret. A klímaberendezés a jármű EV elektromos üzemében is takarékosan és hatékonyan működik. A berendezés hőszivattyúja a külső levegő hőenergiáját felhasználva fűti az utasteret, így a légkondicionáló működtetése csak kisebb mértékben befolyásolja a jármű elektromos hatótávolságát. A rendszer kiváló hatásfokú kialakításának része az S-FLOW szabályozás, ez a megoldás kizárólag a foglalt ülésekhez juttat levegőt a fűtés/szellőzéshez, legyen szó a vezetőülésről, az első utasülésről vagy a hátsó ülésekről.

Az autó dinamikus vezetési karakterét a GA-K járműplatform eredendő jellemzőinek köszönheti, amelyeket a még alacsonyabb tömegközéppont told meg, a stabilitásához pedig rendkívüli mértékben hozzájárul az AWD-i intelligens elektromos összkerékhajtás, amely az alapfelszereltség része. A kompakt, kis tömegű AWD-i a mechanikus rendszereknél jóval kedvezőbb üzemanyag-fogyasztás mellett, a hátsó tengelyre szerelt 40 kW teljesítményű villanymotor segítségével hajtja a kerekeket. A rendszer az alapértelmezett EV üzemmódban éppúgy működőképes, mint hibrid üzemben, amikor a belsőégésű motor is besegít a hajtásba. A intelligens elektromos összkerékhajtás a menetkörülmények függvényében automatikusan szabályozza az első és a hátsó tengelyre jutó hajtóerő arányát. Ez csúszós úton vagy terepen kedvezőbb vezethetőséget és fokozott stabilitást eredményez, így a plug-in hibrid verzió is minden útfelületen otthonosan mozog, összhangban az RAV4 alapkarakterével.

A RAV4 Plug-in Hybrid összkerékhajtását a műszerfalról aktiválható Trail üzemmód tovább javítja, amely automatikusan zárja a részlegesen önzáró differenciálművet. Ez a megoldás a létező legjobb tapadást és erőátvitelt biztosítja csúszós vagy laza felületen és lehetővé teszi akár keményebb terep leküzdését is. Ha például az egyik kerék elemelkedik a talajról, a Trail üzemmód lefékezi a felpörgő kereket és a nyomatékot a talajjal érintkező kerékre irányítja át, így gondoskodva az előrejutásról. Ezzel egy időben a rendszer automatikusan módosítja a gázreakciót és a sebességváltó kapcsolási sémáját.

A hajtási rendszer EV elektromos, HV hibrid, automatikus HV/EV jármű és töltési üzemmódban működik. Mint már említettük, a rendszer alapértelmezésben elektromos járműként (EV) üzemel. Ez az elsődleges üzemmód; a gépkocsi tartósan képes tisztán elektromos üzemben haladni, még a gázpedál intenzív lenyomása esetén is. Amikor a jármű eléri elektromos hatótávolságának határát, a hajtáslánc automatikusan átkapcsol hibrid (HV) üzembe. A vezetőnek lehetősége van HV üzemben elindulni és később EV üzembe kapcsolni, hogy a körülményekhez igazodva, például a belvárosba behajtva a lehető legjobb hatásfokkal közlekedjen. Automatikus EV/HV üzemmódban a hibrid üzem automatikusan aktiválódik, amennyiben extra motorteljesítményre van szükség, például hirtelen, intenzív gyorsításkor. Ezt követően azonban a rendszer haladéktalanul visszaáll tisztán elektromos üzembe. Az akkumulátor-töltés üzemmód helyreállítja az akkumulátor töltöttségi szintjét, amennyiben az túl alacsony ahhoz, hogy lehetővé tegye az elektromos üzemet (EV). A töltéshez a belsőégésű motor termeli az áramot. A szekvenciális váltóvezérlés révén a vezető a kormánykeréken elhelyezett fülek segítségével fokozhatja a motorfék hatását. További támogatást biztosít a lassításszabályozó rendszer, amely lejtmeneti fékezés esetén automatikusan megnöveli a hajtó villanymotor lassító nyomatékát. Ez a megoldás finomabb vezethetőséget eredményez és kevésbé veszi igénybe az üzemi fékrendszert.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
A vezető vezetési stílusa vagy az aktuális menetkörülmények miatt három üzemmód, NORMAL, ECO és SPORT közül választhat, amelyek eltérő gázreakciókat biztosítanak. SPORT üzemmódban a gyorsítás és a lassítás is módosul. Mindhárom üzemmódban választható mind a négy fent említett hibrid üzemmód.

A RAV4 Plug-in Hybrid belsőégésű motorja az öntöltő hibrid modellben alkalmazott, 2.5 literes Dynamic Force benzinmotor nagyobb teljesítményű változata, amely a megnövelt elektromos teljesítménynek köszönhetően nemcsak erősebb, de a nyomatékgörbéje is előnyösebb. A motor 6000/perc fordulatszámon adja le 185 LE / 136 kW csúcsteljesítményét. A 2487 cm3-es, soros, négyhengeres, DOHC 16 szelepes, Atkinson-ciklusú erőforrás szívó- és kipufogó oldali intelligens változó szelepvezérlést, valamint D-4S többlyukú injektorokkal szerelt, közvetlen- és szívótorok-befecskendezést kapott. A motor hosszú, 103,4 mm-es lökete és nagy, 14,0:1 sűrítési aránya is hozzájárul a nagyobb teljesítményhez és a kedvezőbb üzemanyag-fogyasztáshoz. A hibrid rendszer automatikus melegítési fázis alkalmazásával óvja a benzinmotort attól a szélsőséges mértékű kopástól, amely akkor várna rá, ha autópálya-tempóval haladó járműben kellene ismételt hidegindításokat végrehajtania. A teljesítmény először korlátozott, majd fokozatosan nő. A vezetőt a hibrid energiaáramlás kijelzőjében megjelenő, kék motorikon figyelmezteti a melegítési fázisra.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
Az eddigi legnagyobb, 9 colos multimédiás érintőképernyőn keresztül könnyen és egyszerűen kezelhetők a legújabb Toyota multimédia-csomag fedélzeti szórakoztató, tájékoztató és csatlakozási funkciói. A poggyásztér kapacitása 520 liter, a motoros csomagtérajtó láblóbálással nyitható.

Eddig több mint tízmillió Toyota-hibrid talált gazdára világszerte.

Új RAV4 Plug-in: Stílus kompromisszumok nélkül
Forrás: Varga Zsombor
PR manager
Toyota Central Europe Kft.