CITROEN
  • Citroën C-Zero
MERCEDES
  • Mercedes-Benz C 350 e
  • Mercedes-Benz S-500 Plug-In Hybrid
NISSAN
  • Nissan Leaf
  • Nissan e-NV200 Evalia
OPEL/VAUXHALL
  • OPEL Ampera
PORSCHE
  • Porsche Cayenne S E-Hybrid
  • Porsche Panamera Diesel Plug-In
TESLA
VOLVO
  • Volvo V60 Plug-In
  • Volvo XC90 T8 PHEV
VOLKSWAGEN

Elektromos autók töltése - kisokos az ABB*-től

Az elektromos autózás egyre népszerűbb az egész világon, így hazánkban is. Szerencsére egyre többen látják be, hogy a hagyományos, szénhidrogén-alapú autózásnak bealkonyodott; helyette pedig a sokkal tudatosabb, és környezetkímélőbb e-autóké a jövő.
Az e-autók alapvetően két csoportra oszthatók: a tisztán elektromos autókra és az ún. plug-in-hybridekre. Ahogyan a nevéből is jól látszik, a tisztán elektromos autókat teljes egészében csak villanymotor hajtja. Ezzel szemben a plug-in-hybridek általában benzines (ritkán dízeles) járművek, ahol a hajtást villanymotorok is segítik. Az alábbiakban csak a tisztán elektromos autókat vizsgáljuk meg részletesen. Ahhoz, hogy ezek az e-autók hazánkban is elterjedjenek, nem kevés ösztönzés szükséges, hiszen alapvetően drága modellekről beszélünk. Egy nagynevű német konszern elektromos autója például a benzineshez képest kétszer annyiba kerül.
De akkor mégis: mi lehet vonzó a környezettudatosságon kívül egy (leendő) elektromos autó tulajdonos számára?

Ezek például:
- az ingyenes parkolás lehetősége a nagyobb városokban, illetve megyeszékhelyeken,
- az IFKA Közhasznú Nonprofit Kft. által a 11 millió Ft alatti e-autókra folyósított állami támogatás,
- ingyenesen használhatnak bizonyos töltőpontokat, de erre már egyre kevesebb a lehetőség,
- nincsenek olyan költségek, mint a regisztrációs-, vagy gépjárműadó, illetve mentesül az átírási illeték alól is.

A fent említett szempontok pedig igencsak kedvezőek még azok számára is, akik egyébként a benzines autókat preferálják. Az e-autóknak is vannak hátrányaik, amelyet a szkeptikusok előszeretettel hangoztatnak, például az, hogy relatíve kevés töltőállomás található az ország területén, az aránylag alacsony hatósugár miatt pedig az ember aggódhat, hogy az egyik töltőponttól elér-e a másikig.

Gyakran szólalnak fel a hitetlenkedők a töltés gyorsasága miatt is. Egy hagyományos otthoni töltővel ugyanis egy teljesen lemerült akkumulátort általában 8-10 óra alatt tölthetünk fel teljesen.

Ha jobban megvizsgáljuk ezeket az aspektusokat, könnyen beláthatjuk, hogy a hátrányok miatt nem kell aggódnunk. A legtöbb típus ugyanis már 300-400 kilométeres hatótávval rendelkezik és az ember ritkán megy ennyit egy nap alatt A-pontból B-pontba. Vagy ha mégis, biztosan lesz olyan város, ahol meg tud állni az autót tölteni.

A másik állítással kapcsolatban pedig érdemes megjegyezni, hogy már működnek olyan gyorstöltők, amelyekkel az autó akkumulátorát fél óra alatt 80%-ra, maximum 1 óra alatt pedig 100%-ra lehet feltölteni.

Mielőtt mélyebben beleásnánk magunkat a témába, jó ha tisztázunk néhány fogalmat, vagy ha úgy tetszik a "szakzsargont", amivel megkönnyítjük az alábbiak értelmezését.

- Fontos, hogy elektromos autó vásárlásakor tisztában legyünk azzal, mekkora a jármű saját töltője, ugyanis ez jelentősen befolyásolja azt, hogy mennyi idő alatt tölt fel a kocsi.
- Léteznek AC-, illetve DC-töltők is. Az AC a váltóáramú, míg a DC az egyenáramú töltőt jelöli.
- A töltő-piacon ráadásul különböző töltési módok is vannak, amelyeket az alábbi osztályokba lehet sorolni:

#Lassútöltők (0-3,7kW-ig)
#Gyorstöltők (7kW-tól 22kW-ig)
#Villámtöltők (22kW-tól)

Érdekesség, hogy amíg itthon a 22, illetve 11 kW-os töltők a jellemzőek, addig az USA-ban leginkább 50 kW-os töltőket telepítenek.

Minél nagyobb az elektromos hálózat teljesítménye és minél több energiát tud fogadni az autó berendezése (invertere), annál hamarabb töltődik fel a kocsink. Azt azért érdemes megjegyezni, hogy a 22 kW-os AC-oszlopok teljesítményét aránylag kevés jármű képes kihasználni.

Most, hogy egy picit részletesebben is megismerkedtünk a töltőkkel, nézzük az altípusokat.

- Otthoni-, vagy másképp vésztöltő
Az otthoni töltőt vésztöltőnek is szoktuk nevezni. Mivel meglehetősen lassan tölt, ezért általában tényleg csak "vész esetére", illetve otthon használjuk. A töltőkábel egyik végén egy Type1-es, vagy Type2-es csatlakozó van, amit az autóba lehet csatlakoztatni. A másik vége egy klasszikus, 230V-os konnektorba való villásdugó, amit szinte szó szerint bárhol lehet használni. Hátránya a már említett lassúság, hiszen gyakran 10 órát is várni kell, amíg 150-200 kilométerre elegendő árammal látjuk el az autónkat.

Hogy pontosan mennyivel is, az az autó inverterétől függ. Hiszen, ahogy írtuk, minél nagyobb áramot képes felvenni az autó berendezése, annál gyorsabban tölt fel az autó. Az otthoni vésztöltők egyébként nagyságrendileg 3,6 kW leadására képesek.

Hogyan töltsünk az otthoni töltővel?

Mielőtt otthon töltenénk az e-autónkat, érdemes a garázsban, kocsibeállóban lévő konnektort átnézetni egy villanyszerelővel. Egyébként, ha nem elég hosszú a töltőkábel, hagyományos hosszabbítót nem szabad hozzá használni, ugyanis ezek hosszabb távon nem képesek kezelni a terhelést, ezért az eszköz megolvadhat és akár tűz is keletkezhet. Tipp: amennyiben hosszabbítót kell használnunk a töltéshez, vásároljunk ipari töltőt, ezek ugyanis bírják a terhelést.

Amennyiben hosszabb távon szeretnénk otthon praktikusan, és biztonságosan tölteni az autónkat, érdemes fali töltőt vásárolni. Ez ugyanis akár 2-3-szor gyorsabb töltést biztosít, mint a sima konnektoros megoldás.

#Fali töltők
A fali töltő az otthoni töltés kényelmesebb, praktikusabb, gyorsabb és elegánsabb változata. A falra szerelhető egyfázisú töltő maximum 7,4 kW teljesítményre képes, míg a háromfázisú legfeljebb 22 kW-ra. Mielőtt azonban fali töltőt szereltetnénk fel, vegyük figyelembe a következő szempontokat:
- érdemes előtte villanyszerelővel konzultálni, ugyanis nem biztos, hogy a hálózat elbírja a terhelést.
- figyelembe kell venni, hogy az e-autó saját töltője 1-, 2-, vagy 3 fázisú, ugyanis ennek megfelelően kell a Wallboxot is kiválasztani.
- Az autón található csatlakozó lehet Type 1-es, vagy Type 2-es típusú, a fali csatlakozó Európában Type 2-es
- 16 A-os, vagy 32 A-os töltőre van szükségünk? (Érdemes megjegyezni, hogy a 32 A-s töltő alkalmas 16 A-es töltésre is, azonban a 16 A-s töltővel nem lehet 32 A-t tölteni.)

Az ABB-nek léteznek tipikusan családi házakba szánt töltői, de olyanok is, amelyeket kimondottan társasházakba terveztünk.

Töltés az otthoni töltővel
#Terra AC Wallbox falitöltő
A Terra AC Wallbox falitöltő otthoni használatra tervezett készülék. A hagyományos fali töltőktől eltérően akár 3,7-22 kW-os teljesítményre is képes. A telepítése ugyanakkor egyszerű, könnyen telepíthető és integrálható az otthoni okosrendszerbe. A készülék Wifi-vel, Bluetooth-szal és UTP-kábellel is összekapcsolható, így szinte bárhogyan lehet hozzá csatlakozni. Mivel többféle csatlakozóval is kapható, ezért a legtöbb e-autóhoz kompatibilis.

#Villámtöltők
Ezekkel találkozhatunk a kijelölt pontokon és a töltőállomásokon. A különböző típusú autók más és más csatlakozókkal rendelkeznek.
- Type 1, Type 2-es (AC-töltés, maximum 22 kW)
A Type 1-es töltők 32 A áremerősségű töltést tesznek lehetővé és csak 1 fázisú AC töltésre használják.
Type 1-gyel tölthető e-autó típusok: Nissan LEAF (24 és 30 kWh), Nissan e-NV200, Peugeot iOn, Citroen C-Zero, Mitsubushi i-MiEV, Kia Soul EV, Mitsubishi Outlander PHEV, Opel Ampera, Toyota Prius PHEV (1. generáció), Fiat 500e, Fisker Karma, Chevrolet Volt, Chevrolet Spark EV.

- A Type 1-gyel szemben a Type 2-es töltőt inkább az európai, semmint az amerikai, vagy a japán e-autókhoz tervezték. A Type 2-es 3 fázisú töltésre is használható, ha az autó fedélzeti töltője szintén 3 fázisú. Mivel egy szabvány típusról van szó, így nem kell külön kábel az átalakításhoz.
A Type 2-es töltővel tölthető elektromos járművek a következők: Nissan LEAF (40 kWh), Renault Zoe, Citroene Berlingo, Peugeot Partner Electric, Kia Nero EV, Toyota Prius PHEV (2. gen), az összes Audi, BMW, Hyundai, Mercedes, Porsche, Smart, Tesla (kivéve az eredeti Roadster), Volkswagen, Volvo.

- CHAdeMo (DC-töltés, maximum 50 kW)
Váltakozó áramú (DC) töltő, jellemzően a japán e-autók töltésére alkalmas. 50 kW töltési teljesítményre képes.
CHAdeMO csatlakozója van a következő autótípusoknak: Nissan LEAF, Nissan e-NV200, Peugeot iOn, Citroen C-Zero, Mitsubishi i-MiEV, Mitsubishi Outlander PHEV, Kia Soul EV, Citroen Berlingo Electric, Peugeot Partner Electric.

- CCS (Combined Charging System) töltő
A CCS 1 és a CCS 2 tulajdonképpen a Type 1 és a Type 2-es csatlakozó továbbfejlesztéseként jött létre. Hasonlóan a Type 1-es csatlakozóhoz, a CCS 1 az amerikai és a japán piacon, míg a CCS 2-es az európain terjedt el. Különlegessége abban rejlik, hogy egyetlen aljzaton fogad egyen- és váltakozó áramot, tehát DC és AC töltésre is alkalmas. A teljesítménye elviekben jelenleg 50 kW, de már kezdenek elterjedni a 150-350 kW-os ultrateljesítményű töltőpontok is.
CCS 2-vel tölthető autók: BMW i3, Ford Focus, Hyundai Ioniq Electric, Hyundai Kona
Electric, Jaguar I-Pace, Kia Nero Electric, Opel Ampera-e, Volkswagen e-Golf, Volkswagen e-Up

- Tesla Supercharger
Maga a Supercharger hasonló a Type 2-höz, de nem kompatibilisek egymással, a töltési teljesítménye 120 kW, így kb. fél óra alatt képesek nagyjából 300 kilométerre elegendő energiával ellátni a Teslákat. AC és DC fogadására is képesek.
Tesla Superchargerrel a következő Teslák tölthetőek: Tesla Model S, Tesla Model X és Tesla Model 3

Az ABB Terra 54 CJG villámtöltőhöz a Type 2, CHAdeMO, illetve CCS2 variációkra kínálunk csatlakozási lehetőséget, így a segítségével bármilyen autót fel tudunk tölteni.

A villámtöltő előnye, hogy nagyjából fél óra alatt 80%-ra tölt az autónk, ezzel pedig nagyságrendileg 200-250 kilométer tehető meg, az autó hatótávjától függően.

- Ultratöltők
Az ABB-nek léteznek speciális, ún. ultratöltői is. Ezek DC-árammal működnek, tehát kizárólag CCS-, vagy CHAdemo-csatlakozóval ellátott kábelekkel lehet tölteni. 350 kW-os töltési sebesség esetén az autó mintegy 12 perc alatt teljesen feltölthető, ez pedig 300 kilométeres hatótávra is elegendő.

Hogyan töltsünk a nyilvános töltőkkel?
A nyilvános töltőoszlopokat, ahogyan a fentiek alapján is jól láthattuk, érdemes két csoportra bontani:
- villámtöltők
Az esetek többségében egyenárammal működnek, és 40 kW-nál nagyobb teljesítménnyel töltik fel az autónkat
- gyorstöltők
Maximum 22 kW teljesítményt képesek leadni, váltakozó árammal

Mivel a villámtöltőknek nagy teljesítményt kell leadniuk, ezért saját kábelük van, a gyorstöltők esetében azonban bizonyos esetekben az autósnak kell kábelt vinnie. Az autót ritkábban Type 1, gyakrabban Type 2-es típusú csatlakozóval lehet összekötni a töltőállomással. Fontos azonban tudni, hogy az európai szabvány a Type 2-es, így a gyorstöltő oszlopokon ez a típust lehet megtalálni. Amennyiben Type 1-es kábelünk van, akkor Type 1 - Type 2-es átalakító kell a töltéshez.

A Type 1-esek csak egyfázisúak, míg a Type 2-esek lehetnek 1-, 2-, vagy 3 fázisúak is. Ha az autó csak egy fázist tud kihasználni, ehhez passzoló, egyfázisú kábelt kell vásárolni - nem éri meg kiadni a pénzt feleslegesen a nagyobb teljesítményű, 3 fázisos töltőkábelért.

Létezik egy nagyobb keresztmetszetű, 32 A-es kábel is, továbbá egy kisebb, 16 A-es is.

Ha az autónk például 3,6 kW-os vagy kisebb töltővel rendelkezik, akkor egy kisebb keresztmetszetű, egy fázisos, 16 A-s kábel kell. Ha egy maximum 7,2 kW-os fedélzeti töltőnk van, akkor a nagyobb, 1 fázisú, 32 A-es változatra van szükségünk.

Hosszúság szerint léteznek 4-, 5-, vagy 6 m hosszú kábelek is, azonban ezek között, a hosszúságot leszámítva, nincs egyéb eltérés.

Végül, de nem utolsósorban érdemes megemlíteni, hogy az első generációs, Type 1 kábeleket nem szerelték fel védelemmel, így azt bármikor leszerelhetik az illetéktelenek. Ennek megakadályozása érdekében érdemes valamilyen kiegészítővel, például lakattal megvédeni a kábelünket.

Összegzés

Mivel egy viszonylag újfajta "tankolási szokásról" van szó, ezért fontos megemlíteni, hogy a villanyautósok körében van egy nem hivatalos, szóbeli etikett. Ennek fontos pontjai:

- ha a parkolóban olyan helyen áll az autónk, ahol található gyorstöltő állomás, tegyük fel tölteni, hogy ne foglaljuk feleslegesen a helyet
- amennyiben igénybe veszünk egy villámtöltőt, ne hagyjuk ott feleslegesen az autót, hanem igyekezzünk minél hamarabb továbbállni, hogy a soron következő is fel tudja tölteni az autóját

* Az ABB a világ egyik vezető technológiai vállalata, az eletromosautó töltők nemzetközi szakértője.