CITROEN
  • Citroën C-Zero
MERCEDES
  • Mercedes-Benz C 350 e
  • Mercedes-Benz S-500 Plug-In Hybrid
NISSAN
  • Nissan Leaf
  • Nissan e-NV200 Evalia
OPEL/VAUXHALL
  • OPEL Ampera
PORSCHE
  • Porsche Cayenne S E-Hybrid
  • Porsche Panamera Diesel Plug-In
TESLA
VOLVO
  • Volvo V60 Plug-In
  • Volvo XC90 T8 PHEV
VOLKSWAGEN

- Ne csak tölts, törödj az etikettel is - figyelmeztet az ABB*!

Az ABB összeállította azokat az írott vagy íratlan szabályokat, amelyeket az autósoknak illik betartaniuk egymás között. Ezt az etikettet ajánlja az elektromosautó tulajdonosok figyelmébe is!
Az autós etikett egyik alapja az, hogy megbízunk egymásban - azaz ismerjük az írott szabályokat, a KRESZ-t. Az írott szabályokon túl vannak íratlanok is, amelyeket érdemes betartani.

#1 A cipzár-elv
A cipzár-elv (vagy fésű-szabály) szerint, ha két párhuzamos sáv esetén az egyik sáv megszűnik, a másik sávból mindenki engedjen be maga elé önként egy, a megszűnő, beszűkülő sávból érkező autóst hogy elkerüljék a torlódást.

#2 Dugóban se használjuk a leállósávot
Nem csak idegesítő, de a KRESZ szabályaival ellentétes az is, ha valaki a dugóból kivágva, a leálló-, vagy a buszsávot használja előzésre.

#3 Ne használjuk feleslegesen a vészvillogót
A vészvillogót tartogassuk a valódi vészhelyzetekre, vagy opcionálisan arra az esetre, ha valamit megköszönünk az autóstársunkank, esetleg elnézést kérünk egy-egy bakiért.

#4 A ködlámpa és fényszóró helyes használata
A ködlámpát kifejezetten csak ködben használjuk.
Amikor az úton szemben megjelenik egy másik autó, kapcsoljuk le a reflektort.

#5 Jelezzünk más sofőröknek
- Jól bevált módszer, hogy ha valakinek nem ég a lámpája, vagy más problémája van, a szembejövő hosszasan felvillantja a fénykürtöt.
- Ugyancsak fénykürttel és körkörös, mutatóujjas jelzéssel hívják fel a sofőrök egymás figyelmét arra, ha traffipax van a közelben.
- Ha tiszta az út előttünk, de valamiért csak lassan tudunk haladni (ez általában teherautók esetében, vagy pótkocsi vontatásakor jellemző), jobbra-indexszel jelezhetünk a mögöttünk haladónak, hogy előzhet.
Az ilyen és ehhez hasonló, íratlan jelzések hasznosak az autóstársaknak és az autós etikett alapjait képezik.

#6 Evés-ivás-mobilozás az autóban
- Előfordulhat, hogy megszomjazunk, vagy megéhezünk vezetés közben. Ha tiszta az út, bekaphatunk néhány falatot és ihatunk pár korty vizet. Azonban, ha szükségünk van a gyors reflexekre és a reakcióidőre, akkor semmiképp se tereljük el mással a figyelmünket.
- A kutatások szerint az evés, vagy ivás mintegy 44%-kal növeli a különböző szituációkra adott reakcióidőnket, ami balesetet okozhat. Ráadásul az evésért és ivásért a rendőr bírságolhat is.
- A mobilozás, főleg a chat üzenetek, vagy a hírek olvasása még ennél is veszélyesebb, ugyanis akár 3-8 másodpercre is lekötheti az ember figyelmét. Ebben az időszakban pedig vakon vezet, hiszen nem az útra koncentrál. Az USA-ban például minden negyedik balesetből egyet a vezetés közbeni mobilozás okoz.

+1 Kerüljük a szemetelést
Sajnos rengeteg autós szemetel, elég csak megnézni a közutak menti zöldterületeket. A helyzetet már a Magyar Közút is felismerte és közleményt adtak ki arról, hogy mintegy 6000 köbméternyi szemetet kellett összegyűjteniük a nyár folyamán. A szemetelés felszámolása érdekében már applikációt is indítottak. A Hulladékradar-on az illegális hulladéklerakókat lehet bejelenteni a hatóságoknak. (Eddig 500 tonna illegálisan lerakott hulladékot sikerült ezzel felszámolni.) Egyszerűbb lenne a helyzet, ha az autósok felismernék, hogy az autóban összegyűlt szemetet elég egy zacskóba gyűjteni, majd kidobni a legközelebbi szemetesbe.

Ezek az íratlan szabályok ugyanúgy vonatkoznak az elektromos autók tulajdonosaira is. Azonban az e-autósok nem "ússzák meg ennyivel", hiszen ezen javaslatok mellett több, a töltésre vonatkozó íratlan szabályt is be kell tartaniuk.

Elektromosautó-töltés
Az elektromosautó-töltés etikettje
A töltőhasználati etikett egy, minden elektromos autótulajdonosra vonatkozó íratlan szabályzat. Azért született, hasonlóan az autós etiketthez, hogy minél kevesebb bosszúságot kelljen átélnie az autótulajdonosoknak a töltőpont használata során.

#1 Ne parkoljunk elektromos töltőhöz tartozó helyre feleslegesen
Ha egy elektromos autó kizárólag parkolásra használja a töltőhöz tartozó helyet, ezzel kiszorítja a parkolóból azokat, akiknek valóban szükségük lenne töltésre. Benzines vagy dízeles autóval beállni a töltésre fenntartott parkolóba nemcsak etikátlan, de szabálytalan is.

Minden e-autó tulajdonos ismeri annyira az autóját, hogy meg tudja saccolni, nagyjából mennyi idő alatt töltődik fel teljesen az autója. Amikor a töltés már elérte a maximumot az e-autó látszólag tölt ugyan, de feleslegesen foglalja a helyet. Igyekezzünk úgy időzíteni a teendőinket, hogy visszaérjünk, mire az autó feltölt.

#2 Figyeljünk arra, hogy mekkora helyet foglalunk el
Az ABB-nek is léteznek olyan villámtöltői, amelyekre egyszerre több autó is csatlakoztatható. Épp ezért érdemes odafigyelni arra a parkolás során, hogy lehetőség szerint egy másik autó is odaférjen.

#3 Használjuk biztonságosan az autótöltőket
- Amennyiben az AC töltőoszlophoz csatlakoztatjuk az autót, és Type1-es töltőnk van, ellenőrizzük, hogy biztosan lezártuk-e. Sajnos előfordulhatnak ugyanis kábellopások.
- Ugyanígy ellenőrizzük azt is, hogy a töltés tényleg elindult-e, másképp feleslegesen áll ott az autónk, ami nem csak nekünk, de a többi töltésre várakozónak is bosszantó.
- Amennyiben észrevesszük, hogy egy másik autótulajdonos elfelejtette lezárni a kábelt, vagy rosszul csatlakoztatta, ha módunkban áll, hívjuk fel a figyelmét erre.
- Ha pedig valamelyik kábel, töltő vagy csatlakozó nem működik, mindenképp jelezzük ezt az illetékes ügyfélszolgálatokon. A telefonszám általában megtalálható a kijelzőn, a töltőn vagy az üzemeltető honlapján.

#4 A cipzár-elv alkalmazása a gyorstöltők esetében
Talán kevesen tudják, de a cipzár-elvet a töltés során is alkalmazhatjuk. Ha tudjuk, hogy nekünk több órára van szükségünk a töltésre, de mögöttünk valaki várakozik, barátságosan kérdezzük meg, neki mennyi időre lenne szüksége?
Ha fél óra alatt végezne a mögöttünk jövő, legyünk segítőkészek és engedjük magunk elé.

#5 Megfelelő autó a megfelelő töltőhöz, azaz használjuk ki a maximális kapacitást
E-autó tulajdonosként tisztában kell lennünk azzal, hogy mekkora teljesítményre képes a fedélzeti töltőnk. Épp ezért, ha olyan autónk van, amelynek a fedélzeti töltője 3-6 kW-os teljesítményű, ne használjuk a 43 kW-os villámtöltőt, a töltő ezen előnyét ugyanis nem tudjuk kihasználni.

#6 Legyünk előrelátóak
Előfordulhat, hogy töltéskor nem tudjuk pontosan, mennyi időt vesz igénybe az ügyintézés, ezért hagyjuk ott a telefonszámunkat az autónk szélvédőjén, hogy szükség esetén félre tudjunk állni a töltőállomásról.

+1 Szedjük össze magunk után a szemetet
A környezettudatosság és az elektromos autózás, mint fogalmak, szinte már egybeforrtak egymással. Épp ezért visszásnak tűnik a dolog, ha szemetet hagyunk magunk után az e-töltő állomáson.

* Az ABB a világ egyik vezető technológiai vállalata. Az eletromosautó töltők nemzetközi szakértőjeként tette közzé az autós etikett mintájára az e-autó etikettet azokról az íratlan szabályokról, amelyeket minden elektromos jármű tulajdonosának érdemes betartani.