AUDI
  • Audi A3 Sportback e-tron
  • Audi Q7 3.0 TDI e-tron
CITROEN
  • Citroën C-Zero
MERCEDES
  • Mercedes-Benz C 350 e
  • Mercedes-Benz S-500 Plug-In Hybrid
NISSAN
  • Nissan Leaf
  • Nissan e-NV200 Evalia
OPEL/VAUXHALL
  • OPEL Ampera
PORSCHE
  • Porsche Cayenne S E-Hybrid
  • Porsche Panamera Diesel Plug-In
TESLA
TOYOTA
  • Toyota Prius Plug-in Hybrid
VOLVO
  • Volvo V60 Plug-In
  • Volvo XC90 T8 PHEV
VOLKSWAGEN
  • Volkswagen e-up!
  • Volkswagen e-Golf
  • Volkswagen Passat GTE
  • Volkswagen Golf GTE

Hyundai Kona Electric - mérce lehet a nagy akkus villanyautók között?!

Az autóra "kvóta" van, Magyarország 20 autót kap, miközben a kereskedőknél már 60 élő megrendelés van! Mi ez, ha nem válság - ellenkező előjellel?
Hyundai Kona Electric

A cikk együttműködésben készült a Duna Autó Zrt.-vel.


A Hyundai még idén februárban, a Genfi Autószalon előtt mutatta be hivatalosan a Kona villamosított változatát, amely a belsőégésű motoroshoz képest némileg módosított külsővel és két különböző hajtáslánccal debütált.

Az alapmodellt 39,2 kWh-s akkucsomaggal szerelik, ez 100 kW-os (136 lóerős), a "hosszú-hatótávolságú", 64 kWh-s akkuval szerelt vátozat 150 kW-os, 204 lóerős, mindkettő 395 Nm nyomatékkal, már az indulás pillanatában! A kisebb hatótávolsága 312 km/345 km a WLTP/NEDC mérési eljárás szerint, a fogyasztása 100 km-re 13,9 kWh, a nagyobbik akkuval a hatótávolság 482 km/546 km, 14,3 kWh/100 km fogyasztással. (Ezzel sikerült már megjelenésekor akkora érdeklődést keltenie, hogy a Hyundai nem képes a hatalmas keresletnek megfelelő mennyiségű autót produkálni. Nálunk nagyjából egy hét alatt elkelt a korlátozott számban rendelhető autók minden példánya (20 db), úgy, hogy a leendő vásárlók egyike sem látta még az autót. Mint a hazai bemutatón Kovács Pál, a Hyundai Holding Hungary Kft. ügyvezetője elmondta, a koreai cégnél jelenleg szintén az akkumulátor-gyártás a szűk keresztmetszet, így hiába készül az autó Ulsan-iban, a Hyundai legnagyobb, évi 1,7 milliós gyártási kapacitású üzemében, nem tudnak eleget gyártani belőle.)

A Li-Polymer akkumulátorok LG Chem gyártmányúak, a 39,2 kWh-s akku töltési ideje a 7,2 kW-os fedélzeti töltővel 6 óra 10 perc, a 64 kWh-é 9 óra 35 perc. A 100 kW-os egyenáramú (DC) gyorstöltővel a 80%-os töltöttség elérése csak körülbelül 54 percet vesz igénybe. A gyorstöltő csatlakozója nem CHAdeMO, hanem a Nyugat-Európában népszerűbb CCS Type2-es. Az ICCB-kábel (kábeles vezérlődoboz) segítségével az autó feltöltésére a háztartási csatlakozóaljzat is alkalmas. A töltőport a jármű elején, a Hyundai embléma mellett található.

Hyundai Kona Electric
A "kisebbik" Kona EV 9,7, a nagyobb akkus 7,6 mp alatt gyorsul százra, leszabályozott végsebességük 155 illetve 167 kilométer/óra.

A rideg, de legfontosabb műszaki adatok után nézzük, milyen a 21 féle színvariánsban kapható Kona Electric, mint autó?

A teljesen elektromos, B-szegmensbe pozícionált SUV magán hordozza a Hyundai új családi identitását. A futurisztikus lámpatestek kialakítása és a robusztus "páncél" lökhárító-kialakítás együttesen magabiztos, mégis kecses megjelenést kölcsönöznek az autónak. A Kona formája mindhárom, a világszerte elismert tervezői díjat elnyerte ebben az évben.

A "villamosnak" befedték a hűtőrácsát, a kerekein különleges, kis légellenállású küllők vannak. A középkonzolon nincs váltókar, a menetirányt az elektronikus előválasztó (Shift by Wire) vezérlőgombokkal lehet beállítani,

Hyundai Kona Electric
előtte az indukciós telefontöltő tálcája van, de van hagyományos USB-töltő és 12 voltos csatlakozás is. A 8 hangszórós hangrendszer amerikai, Krell gyártmányú. A helykínálat az első üléseken bőséges, a hátsókon már kevésbé tágas a lábtér, a csomagtartó 322, ledöntött ülésekkel 1114 literes.

Kétféle felszereltséggel rendelhető, a Style Edition meglepő módon gazdagabb biztonsági és kényelmi felszereltségű modell, mint a Premium Edition. Van benne Hyundai SmartSense, olyan aktív biztonsági és vezetéstámogató funkciókkal, mint a Stop and Go funkcióval felszerelt intelligens sebességtartó automatika (Smart Cruise Control with Stop and Go, SCCw/SandG), az elülső ütközésre figyelmeztető rendszer gyalogosfelismerő móddal (Forward Collision-Avoidance Assist, FCA), a holttér-figyelő rendszer (Blind-Spot Collision Warning, BCW), a mögöttes keresztirányú forgalomfelügyelet (Rear Cross Traffic Collision Warning, RCCW), az aktív sávtartó rendszer (Lane Keeping Assist, LKA), a vezető éberségének csökkenésére figyelmeztető rendszer (Driver Attention Warning, DAW), intelligens sebességhatár-figyelmeztetés (Intelligent Speed Limit Warning, ISLW) és sávkövető asszisztens (Lane Following Assist, LFA).

A fogyasztás és a menetdinamika az Eco, Comfort és Sport üzemmód beállításával, a Drive Mode gombbal szabályozható.

Az autó különlegessége az elektromos sebességváltó modul, amely lehetővé teszi az elektromos hajtáslánc intuitív működtetését. (Ezt a gyári sajtóanyagban olvastuk, fogalmunk sincs mit jelenthet, de gyönyörű mondat!) A lényeg, hogy a rendszer energiát nyer vissza, amikor csak lehetséges. A vezető a kormánykerék mögötti váltófülek segítségével szabályozhatja a regeneratív fékezés intenzitását. A bal pedál lenyomva tartásával a sofőr a fék használata nélkül is teljesen le tudja állítani a járművet. Ráadásul a radarérzékelővel kombinált fékrendszer automatikusan szabályozza a regeneratív fékezést az autó előtt haladó járművekhez igazodva.